torsdag 29 januari 2015

Workshop 1 & 2 "Något du är totalt ointresserad av"

Föremål: En fickspegel som för mig symboliserade (skadlig) fixering vid det yttre/(människans) yta. Utifrån det gick tankarna till 1: vad en yta kunde vara, 2: vilken laddning ordet hade (för mig) och 3: hur ytor kunde användas i bild och i undervisning i allmänhet.


Förslag på övningar i undervisningen:

Övning 1: Pixelytor - Jag valde att arbeta med pixlar i det väldigt enkla ritprogrammet Ms Paint som ingår i alla versioner av Microsoft Windows vilket är ett medium jag i sig är ganska ointresserad av eftersom det lockar fram (den överkritiska) perfektionisten i mig, istället för papper och penna. Jag gjorde det även utan mus så det blev en massa duttande med fingret, (mestadels) tyst svärande och krävdes självbehärskning för att inte börja tugga på skärmen och strunta i att fullfölja det hela.
Fördelen med Paint var att kunna jobba i ett fåtal rena färger utan skuggor och variationer och att kunna göra ett antal kopior av basbilden som jag sedan kunde variera färger på för att skapa olika intryck av volym, form, struktur, storlek och associationer. Det blev tydligt hur olika jag uppfattar samma bild(yta) trots minimala förändringar - och i förlängningen vilka associationer bilderna väckte hos mig och vilket fack jag skulle vilja stoppar in den munbärande personen i. Övningen inbjöd till kritisk (själv)reflektion över (egna) normer och fördomar samtidigt som det var ett enkelt sätt att skapa olika resultat - för elever som inte "kan" rita (det vill säga, inte tror sig kunna rita "rätt") skulle man kunna utgå ifrån enkla mallbilder som de fick experimentera med genom färgläggning. Med mer avancerade bildmanipulationsprogram som Photoshop kunde eleverna även pröva att klistra in olika mönster och strukturer och se vad dessa gjorde med ytan. Det är också ett divergent arbetssätt där målet inte är uppnå ett visst bestämt resultat utan att utforska och reflektera.



Övning 2: Färgvariationer - Jag ritade en mall och prövade sedan olika färgkombinationer i Photoshop för att se hur ytan upplevdes. Här finns möjlighet att låta elever utforska kalla/varma, mörka/ljusa färger och kontrastfärger, enkla mönster och strukturer - och se hur dessa påverkar intryck, uppfattning av yta och volym, vad som framhävs (eller inte) i bilden eller vilka associationer dessa väcker. Hur ser en god karaktär eller en (o)modern ut i färgval? Hur vet man vem som tillhör en viss grupp? Hur skulle jag/eleverna (inte) klä mig/sig färgmässigt och varför..?
En variant på övningen vore att använda redan färglagda bilder eller fotografier från till exempel mode och reklam och byta ut färgerna digitalt - vilket både kunde göras till en konvergent och en divergent uppgift. Vidare kan eleverna även testa dessa metoder på föremål, rum, byggnader, landskap och mycket annat.


Övning 3: Dress up - Utifrån en neutral kroppsbas eller ett fotografi (av sig själv/någon annan) skulle man kunna rita egna kläder eller göra collage för att "klä upp" figuren på olika sätt för att skapa olika uttryck. Utgångspunkten kunde vara befintliga kläder från till exempel tidningar/magasin, reklam eller olika slags dräkter (jag bläddrade i några böcker om historiska dräkter på UB och föreställde mig hur man skulle ha uppfattat mig iklädd dem). Hur kläderna skapar en illusion av hur kroppen är formad kan också behandlas: Vilka mönster/färger gör att kroppen ser lång/kort eller bred/smal ut? Hur "skapar" man långa ben, en hög/låg midja, breda/smala axlar..?
Det gäller dock att bistå eleverna med ett någorlunda brett utbud av kläder och att inte framhäva vissa klädstilar som "rätt" för att så många som möjligt skulle känna sig inkluderade och intresserade.

Övning 4: Intryck av mig - Eleverna skulle kunna gestalta hur de tror att andra upplever dem utifrån deras yttre/yta genom bild, form, text och en blandning av dessa. Vad förmedlar mitt yttre? Hur vill jag uppfattas och gör jag medvetna val för att påverka detta? Grupparbeten och diskussioner skulle säkert kunna leda till många åsikter och insikter om det görs på en konstruktivt sätt.
Karikatyrer och avbildning med olika tekniker/stilar kunde vara ett sätt att lekfullt skapa mentala självporträtt istället för att förstärka (många av) elevernas övertygelse om att det gäller att kunna avbilda människor realistiskt och "korrekt" för att våga rita/måla (själv)porträtt. Hur ser mitt inre jag ut? Hur skulle jag vilja gestalta en konflikt mellan mitt inre och yttre jag, eller mitt faktiska yttre och hur jag/andra uppfattar det? Normer och fördomar såväl som (kropps)ideal kunde naturligt tas upp till diskussion och reflektion.

Övning 5: Intryck av andra - Vilket första intryck får vi av andra människor och vad skapar vi det utifrån? Frisyren, hårfärgen, klädval, märken och texter på kläder, accessoarer ... vad gör att vi stämplar någon som det ena eller det andra? Vad förmedlar gångstil, kroppsspråk, hållning..?
Övningen genomför bäst i en offentlig miljö med personer att betrakta som eleverna inte redan känner - ute på gatan, i parken eller i köpcentret. Jag gjorde en "budgetversion" genom att snabbt ögna igenom dagstidningar, kasta en blick på några personer som fanns fotograferade i dem och sedan lägga undan tidningen och direkt skissa upp mitt första intryck av hur personen var innan jag gick vidare till nästa bild. Sedan testade jag att enbart rita av enskilda yttre drag/föremål som jag speciellt uppmärksammade hos personer och funderade över vilka tankar dessa väckte hos mig.






Oj, vad detta blev ett överambitiöst inlägg - jag får satsa på kortade och enklare funderingar kring färre punkter i fortsättningen. (Slutsats.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar