måndag 11 maj 2015

Arbetslogg 1 Mer korsstygn

Först några fler exempel på nutida anti-korsstygn - som använder ord och bildspråk och berör teman som inte är de förväntade att stöta på i mer traditionella "kvinnliga" handarbeten - i stil med de digitala korsstygn jag själv gjort/håller på med till arbetet. Både makt, motstånd och maktlöshet syns här.
    


   
https://www.etsy.com/listing/126309850/youre-not-funny-period-funny-uterus?ref=shop_home_active_21
(Bonuspoäng för ordvits d: ordvitsar är alltid bra ... [x nästan.)

 
https://www.etsy.com/se-en/listing/178577258/home-is-where-the-wifi-connects?ref=shop_home_active_11&ga_search_query=cross%2Bstitch
 
Sedan tänkte jag på korsstygnsmotiv jag skulle kunna tänka mig att använda - och i framtiden kanske brodera - i min egen lägenhet, helst oväntade motiv. Jag har tidigare tänkt att jag borde hänga upp en inramad bild av internetfenomenet Grumpy Cat (<3) vid min kattsambos kattlåda, nu spann jag vidare på den tanken till att brodera motivet istället. Först sökte jag upp några bilder på kissen:

   

Jag testade både att använda Cross Stitch Professional Platinum-programmet igen (vilket jag använt för de digitala korsstygnen samt med sämre resultat försökt omvandla bilder till digitala mallar för korsstygn i under tidigare veckor) och hittade även ett gratis onlineprogram (länk nedan) som delvis klarade av jobbet bättre. Att kombinera digitala hjälpmedel och analogt hantverk är inte så långsökt som man kanske skulle kunna tro, detta är i alla fall ett exempel på hur det kan göras enligt mig.
     
(mönstermall gjord utifrån bilden ovan)
             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar