torsdag 30 april 2015

Gestaltningshandledning Opponering 5

Linus:
  • Vad är det du ser?
En serie foton du valt ut som inspiration utifrån ditt museibesök, inga bilder av ditt praktiska arbete den här veckan av skäl du beskriver i texten.
  • Vad har du läst i reflektionen? Hur tolkar du det?
Egentligen är det ingen direkt reflektion utan mer en beskrivning av museibesöket och ditt nuvarande läge. Trots att du inte går in på detaljerna antyder du att du även funderat lite vilket ju är bra, dina inspirationskällor visar du också exempel på.
  • Försök att kontextualisera dvs sätt arbetet i relation till andra uttryck, konst så väl som annat historiskt eller i samtiden; pedagogiskt, didaktiskt, omvärld.
(Jag hoppar över denna punkt.)
  • Ge minst 2 referenser
(Jag hoppar över denna punkt.)
  • Utveckling/förändring sedan förra inlägget? Fördjupning, nya steg?
Se punkt 1 och 2.
  • Förmågan att ge struktur av reflektionen och arbetet. Dialogicitet och mottagarperspektiv?
Den lilla texten är det inga problem att förstå och bilderna ger exempel från ditt museibesök, så upplägget är tydligt i sig.
  • Förslag till fördjupning, utveckling av arbetet.
Lite svårt att skriva utifrån veckans inlägg, bra att du uppsöker verk att inspireras av dock. Lycka till med skulpturen och serien (jag har kikat på föregående inlägg där du arbetar med dem)!

  
Jonas:
  • Vad är det du ser?
Fotografier av de föremål du arbetat med – huvudbonad, stav, fläkt, en trumma du ska måla – och redskap du införskaffat för ditt fortsatta arbete. Vidare beskriver du ditt senaste steg i processen, föremålen i fotografierna och avslutar med en längre beskrivande text du arbetar med.
  • Vad har du läst i reflektionen? Hur tolkar du det?
Du har valt att byta inriktning på arbetet utifrån tidigare respons du fått och visar sedan de föremål och den text du istället kommer att ägna dig åt. Att under processens gång bestämma sig att arbeta i en ny riktning är ofta ett val som kan kännas svårt och osäkert men att arbeta så är jag övertygad om kan vara ännu mer givande än att sträva mot ett från början uppsatt mål. Texten i sig är tydlig och lättförståelig.
  • Försök att kontextualisera dvs sätt arbetet i relation till andra uttryck, konst så väl som annat historiskt eller i samtiden; pedagogiskt, didaktiskt, omvärld.
Tanken du beskriver i början – att se på naturen som en form av lösning på de problem västerländsk kultur skapat – känns väldigt aktuell i dagsläget då allt fler uppmärksammar det långsiktigt ohållbara i det typ av liv vi för och det samhälle vi lever i idag. Inriktningen med rituella föremål och relationen shaman/natur spinner vidare på den idén när den går tillbaka till att hitta motiv och lösningar som kretsar kring i ett liv mer i samklang med naturen. Rent pedagogiskt är arbetet ett bra exempel på hur utforskande utifrån ett eget intresse kan leda till insikter och kunskaper inom flera olika områden.
  • Ge minst 2 referenser
Jag bläddrade lite bland uppsatser och hittade denna, vet inte om den kan vara av intresse för dig men du kan ju kika och annars hittar du kanske fler relevanta texter här:
Ritens aktörer - En studie över rituella utövare i Sydskandinavien under bronsåldern
Utifrån att lära av naturen tänker jag på biomimicry/biomimetik/biomimik-konceptet med uppfinningar som bygger på naturens egna ursprungliga lösningar på olika problem, Ekocentrum har en utställning som knyter an till det – www.ekocentrum.se/sv/ – men om du söker på orden bör du även kunna hitta många andra exempel på projekt på det temat.
Jag tror även att det skulle kunna vara intressant att titta på myter, ritualer och liv i samklang med naturen som de skildras i fiktion och konst av olika slag.
  • Utveckling/förändring sedan förra inlägget? Fördjupning, nya steg?
Du har valt att arbeta i en ny inriktning och börjat utarbeta en ny fördjupande text.
  • Förmågan att ge struktur av reflektionen och arbetet. Dialogicitet och mottagarperspektiv?
Text och bilder är tydliga och talande, den längre beskrivande texten är dock relativt lång och hade tjänat på en tydligare styckeindelning med exempelvis underrubriker och markerade nyckelord för att bli mer läsvänlig. Jag funderar också över ditt val att skriva den på engelska och vilka fördelar du har sett i det, samt vilka källor du använt dig av i arbetet.
  • Förslag till fördjupning, utveckling av arbetet.
Se referenser och förslag kring texten ovan. Lycka till!
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar