torsdag 2 april 2015

Gestaltningshandledning Opponering 1

  • Vad är det du ser?
  • Vad har du läst i reflektionen? Hur tolkar du det?
  • Försök att kontextualisera dvs sätt arbetet i relation till andra uttryck, konst så väl som annat historiskt eller i samtiden; pedagogiskt, didaktiskt, omvärld.
  • Ge minst 2 referenser
  • Utveckling/förändring sedan förra inlägget? Fördjupning, nya steg?
  • Förmågan att ge struktur av reflektionen och arbetet. Dialogicitet och mottagarpespektiv?
  • Förslag till fördjupning, utveckling av arbetet.

Linus:
  • Vad är det du ser?
Förledande "enkel" tecknarstil som i själva verket kräver insikt om var bildernas få linjer ska placeras. Enbart bild i serien, ingen text, men de sidor du lagt upp känns relativt lättolkade i vilket fall. Olika vinklar/beskurna bilder ger liv i serien.
  • Vad har du läst i reflektionen? Hur tolkar du det?
En beskrivning av arbetsprocessen som tillsammans med bilderna tydligt visar hur du gjort steg för steg. Tanken om enhetlighet syns även i bilderna. Har du några övriga anledningar till ditt val av upplägg/teknik?
  • Försök att kontextualisera dvs sätt arbetet i relation till andra uttryck, konst så väl som annat historiskt eller i samtiden; pedagogiskt, didaktiskt, omvärld.
Tanken går till popkonsten och konstnärer som Roy Lichtenstein (men det fick du höra redan förra veckan), även till Ikeas tecknade monteringsanvisningar där figurerna tecknas i ett fåtal svarta linjer och utan text. Photoshop eller liknande program ger enhetlighet och tydlighet när man arbetar i gråskala. Ur en pedagogisk synvinkel bör tecknarstilen göra det lätt för de flesta att förstå händelseförloppet i serien.
  • Ge minst 2 referenser
Du pratade om självbiografiska inslag i handlingen? Jag tänker därför på serietecknare som Mats Jonsson, Klara Wiksten och Coco Moodysson:
  • Utveckling/förändring sedan förra inlägget? Fördjupning, nya steg?
Finns inte så mycket att säga än om utveckling sedan tidigare inlägg. Kopplingen till makt känns oklar, men detta är ju bara ett fåtal sidor än så länge.
  • Förmågan att ge struktur av reflektionen och arbetet. Dialogicitet och mottagarpespektiv?
Text- och bilddokumentation är tydliga i hur de återger arbetsprocessen.
  • Förslag till fördjupning, utveckling av arbetet.
Experimentera med olika tekniker, kanske olika typer av sätt att skapa gråskala? (Fast mer som ett test kanske, eftersom du vill att "resultatet" ska bli enhetligt framförallt.) Den tredimensionella delen ska bli intressant att se (ifall du väljer att ha med en sådan).
 
Evelyn:
  • Vad är det du ser?
Tre variationer av bilden i olika stilar som ändå behåller komposition och grundformen i mitten, intressant att se bilden i tre "tagningar". I slutbilden använder du dig av tomrummen (papprets vita färg) vilket fungerar bra både för att skapa kontrast mot det svart men även symboliskt för att visa tomhet och hopplöshet.
  • Vad har du läst i reflektionen? Hur tolkar du det?
Vad du vill visa på - maktlöshet och strävan efter att återta kontrollen i ditt eget liv - tycker jag mig personligen kunna förstå utifrån bilderna, och den vetskapen gör dem även mer laddade. Ett viktigt område du valt att beröra och utforska, ett exempel på en nyttig funktion konsten kan fylla.
  • Försök att kontextualisera dvs sätt arbetet i relation till andra uttryck, konst så väl som annat historiskt eller i samtiden; pedagogiskt, didaktiskt, omvärld.
Pedagogiskt så har du valt ett ofta givande men svårt område att utforska (även för elever), utifrån det har du även fått in flera olika tekniker/stilar i samma tema (vilket kan vara ett sätt att få detta "på köpet" i undervisningen). Tanken går till de "självterapeutiska" motiv många unga skapar t.ex. under skoltiden/ungdomsperioden, men här ges du möjlighet till fördjupning och strävan efter att må bättre.
  • Ge minst 2 referenser.
Slutbilden med svart/vitt i kontrasterande ytor för tanken till tryckta bilder som 30/40-talets filmaffischer och till Einar Nermans bilder som denna:
  • Utveckling/förändring sedan förra inlägget? Fördjupning, nya steg?
Finns inte så mycket att säga än om utveckling sedan tidigare inlägg. Kopplingen till makt (och motstånd) känns tydlig, du har redan börjat testa olika stilar/tekniker men det vore kul att se fler exempel på det.
  • Förmågan att ge struktur av reflektionen och arbetet. Dialogicitet och mottagarpespektiv?
Reflektionen ger en bra bild av din tanke bakom arbetet och texten är tydlig och lättförståelig. Bilderna visar hur du arbetat.
  • Förslag till fördjupning, utveckling av arbetet.
Som ovan: fortsätt gärna med att testa olika stilar/tekniker och att utforska akvarellens möjligheter!
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar