lördag 18 april 2015

Gestaltningshandledning Opponering 3

Teresa:
  • Vad är det du ser?
Första bilden är ett uppenbart självporträtt i blyerts eller kol där ena ansiktshalvan är orörd men den andra blåslagen. Oavsett det är blicken stadig och den oskadda mungipan kröks till ett leende, intrycket blir en självsäker och kanske segerviss person som trots fysiska skador är (någorlunda?) mental kontroll över sig själv och situation. Den andra bilden är en helfigur av en naken kvinna som möjligtvis skulle kunna vara ett självporträtt det med, personen påminner i alla fall om dig i ansiktsuttrycket. Blicken är beräknade nästan listig, trots att posen utstrålar oskuld och får tanken till klassiska målningar. (Detta är dock enbart min tolkning.)
  • Vad har du läst i reflektionen? Hur tolkar du det?
Den första bilden verkar ha tillkommit för att få utlopp för egna känslor, du beskriver att du inte mår bra av olika orsaker och har avskärmat dig och använt dig av musik och bild för utlevande. Du skriver att bilden handlar om makt – kanske om din/personens makt att behärska situationen trots skadorna du/hen ådragit dig/sig? Sedan den andra bilden: du beskriver mer eller mindre den känsla jag skrev om ovan, dock hade jag över huvud taget inte tänkt på att linjen på underarmen skulle kunna vara ett sår/snitt – jag antar att det är såret du vill framhäva?
  • Försök att kontextualisera dvs sätt arbetet i relation till andra uttryck, konst så väl som annat historiskt eller i samtiden; pedagogiskt, didaktiskt, omvärld.
Att använda olika konstformer för utlopp är något väldigt många ägnar sig åt under ungdomsperioden och i ett skolsammanhang känns det därför viktigt att som lärare inte vifta bort ”mörka” motiv då de faktiskt uppfyller en viktig funktion för eleverna. Bilder av kvinnor som bakom en ljuv oskuldsfull fasad döljer både styrka och medvetenhet eller rent av mörker och illvilja känns som något som cirkulerar inom både ungdoms- och populärkulturen men också inom den feministiska konsten med kvinnor mer som aktörer än objekt. ”Creepy-cute” genren spelar också på denna tvetydighet.
  • Ge minst 2 referenser
Jag tänker mig att det bör finnas många exempel på feministiska nytolkningar av klassiska konstverk som ifrågasätter hur kvinnor har avbildats (och fortfarande avbildas) inom konsten men trots att jag försökt söka har jag inte hittat några ställen med bra exempel på detta ... så här kommer några andra tankar jag fått utifrån detta:
Strategier för att förminska kvinnor i bild (foto) - http://www.genusfotografen.se/?p=3304
Femme fatale, förföriska kvinnor med en farlig sida - http://en.wikipedia.org/wiki/Femme_fatale
Sedan tänkte jag på den japanska Gothic Lolita-klädstilen och kvinnliga karaktärer i japanska populärkulturella alster som ofta visar upp en oskuldsfull yta i kombination med ett mörkt/illvilligt/sadistiskt inre vilket ger samma förrädiska och kluvna intryck – dessa kan dock vara avbildade på ett ytterst objektifierade sexistiskt sätt i rent fan service-syfte, men undantag finns ju.
Sist så tänkte jag utifrån ditt svartvita självporträtt på en bild av tecknaren Hiroaki Samura – http://static.minitokyo.net/downloads/34/20/358534.jpg – vissa av hans bilder matchar din idé riktigt bra men jag rekommenderar inte att googla på hans namn för då får du upp väldigt grov blodig (och högst kvinnoförnedrande) porr som han också har gjort och den tror jag mer triggar än dämpar ångest hos de flesta. ]:
  • Utveckling/förändring sedan förra inlägget? Fördjupning, nya steg?
Den här veckan verkar du ha jobbat mycket praktiskt då du har arrangerat de två dukarna och börjat skissa på bilder, sedan har det i sig säkert haft en ”självterapeutisk” (i brist på bättre ord, du förstår nog var jag menar) verkan och motiven har fått växa fram och börjat ta form i dig.
  • Förmågan att ge struktur av reflektionen och arbetet. Dialogicitet och mottagarperspektiv?
Texten, din beskrivning att sammanhanget då bilderna tillkommit och arbetsprocessen är lätta att följa och bilderna kompletterar den bra. Det finns såklart utrymme för dig att skriva mer om dina tankegångar (som den gällande makt/den första bilden) men det beror ju helt på ifall du känner att det skulle göra dig gott just nu, annars tycker jag inte att du ska känna press på att utlämna dig på så vis.
  • Förslag till fördjupning, utveckling av arbetet.
Du nämner själv kroki och det tror jag kan vara en bra idé. Sedan undrar jag om det främst är psykisk smärta som du avbildar som fysisk, eller om det handlar om ett fysiskt lidande att slå sig fri ifrån? Hur skulle du vilja avbilda det motsatta – alltså vad fysisk smärta orsakar mentalt, vilka symboler eller avbildningstekniker kan man då använda sig av..? (en intressant men jobbig fråga som du själv får avgöra om det vore givande att ge sig i kast med eller inte) Sedan måste det väl finnas projekt som handlar om att nytolka klassiska verks kvinnoporträtt på ett nytt/mer jämställt vis, även om jag tyvärr inte hittade någon sådan konkret referens. Sista, på vilka andra sätt kan man ”ta tillbaka makten över sitt liv” som du skriver om att göra?
   
     
Malin:
  • Vad är det du ser?
En reflektion i text med ett tillhörande foto och två teckningar som återger/kompletterar vad du skriver om i texten. Vattengympa-bilden blir nästan karikatyrartad med figurens förstorade huvud och den avskalade skissartade tecknarstilen med svarta linjer på vitt.
  • Vad har du läst i reflektionen? Hur tolkar du det?
Du har tittat på fotografier på den egna släkten och reflekterat över synen förr/nu på ålder kopplat till (yrkeslivs)erfarenhet och respekt för denna, aktivitet/karriär och pensionsålder och uppfattning om när/hur någon är/ser äldre ut. Precis som du konstaterar är det alltid viktigt att minnas vilken kontext sådana värden är en del av när man vill ge en någorlunda rättvis bild av något/någon så det är bra att du funderar över synen på äldre nu jämfört med några generationer bakåt. Du beskriver också vilka aktiviteter du besökt och idén om workshoppen ”selfie för äldre”.
  • Försök att kontextualisera dvs sätt arbetet i relation till andra uttryck, konst så väl som annat historiskt eller i samtiden; pedagogiskt, didaktiskt, omvärld.
Idén om att ge en annars vanligtvis exkluderad målgrupp makt och kontroll över sin situation genom undervisning kring digital teknik/visuella medier känns väldigt aktuell och sådana satsningar sker just nu i skolan/förskolan såväl som på biblioteket och i satsningar som vänder sig till just äldre. Fotografi som dokumentations-/konstnärligt uttryckssätt är också något som inom loppet av några årtionden blivit tillgängligt för en stor del av befolkningen och främst av ungdomar idag kan användas dagligen.
  • Ge minst 2 referenser
Först ett exempel på intressanta och vackra porträttfoton tagna på äldre som lyfter dem mer som personer är bara som ”äldre”:
Exempel på en närmare 90-årig kvinna som själv lägger upp sina selfies via sociala medier och visar upp en annan bild av pensionärstanter än vad vi kanske förväntat oss:
och ett projekt som bland annat ger en alternativ bild av äldre som superhjältar:
Sist ett projekt på ett äldreboende där man låtit pensionärer iscensätta kända filmscener:
  • Utveckling/förändring sedan förra inlägget? Fördjupning, nya steg?
Du har besökt olika aktiviteter för att interagera med äldre och har formulerat en tydlig idé för workshoppen samt skrivit ett brev för att börja kontakta äldreboenden/verksamheter. Du har även reflekterat över ovannämnda värderingar förr och nu.
  • Förmågan att ge struktur av reflektionen och arbetet. Dialogicitet och mottagarperspektiv?
Texten är tydlig och lättförståelig och det går enkelt att följa dina tankegångar, bilderna återger/kompletterar texten.
  • Förslag till fördjupning, utveckling av arbetet.
Se referenser till de olika fotografiprojekt jag nämnt ovan. Utifrån dina teckningar tänker jag mig att serier/karikatyr skulle kunna användas som dokumentationsform av arbetet. När det gäller verksamheter som du kan testa att kontakta tänker jag mig dels Frivilligcentralen Chapman där pigga pensionärer arbetar som volontärer och bland annat håller kurser i hantering av internet och digital teknik för andra pensionärer, dels att du skulle kunna kontakta Annedalshus äldreboende där min mamma Gunlög arbetar som undersköterska angående möjligheten att hålla i workshoppen där – jag har talat med henne nu och hon säger att du kan kontakta henne på gunlog.magnusson(snabel-a)hotmail(punkt)com med dina tankar om upplägget så slussar hon dig vidare till avdelningschefen om det är aktuellt.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar