Emma:
(Jag hoppar över detta
då det inte finns något nytt inlägg.)
Dlkhosh:
- Vad är det du ser?
En serie foton av en
konstruktion av papper med ditritade detaljer som föreställer en
byggnad, och tre stycken ”militärgröna” platsfigurer
föreställande soldater som har omringat byggnaden.
- Vad har du läst i reflektionen? Hur tolkar du det?
Du beskriver kort vilka
material du använt och reflekterar kring positionens makt och hur
det utrymme och den placering någon/något har inom en yta utstrålar
makt/maktlöshet till olika grad – i detta fall omringar soldaterna
byggnaden och ger ett intryck av att besitta makt. Sedan påpekar du
vikten av att den bild du just beskrivit i själva verket bara är en
tolkning av scenen som färgats
av betraktarens förutfattade meningar, i själva verket vet vi ju
inte vilka som besitter makt i scenen. Detta tycker jag är en
oerhört viktig påminnelse! Personligen kopplar jag detta till
pågående oroligheter i världen och hur nyhetsrapporteringen starkt
påverkar vår bild av vad som inträffar och vilka roller vi
(omedvetet) tilldelar olika inblandade aktörer.
- Försök att kontextualisera dvs sätt arbetet i relation till andra uttryck, konst så väl som annat historiskt eller i samtiden; pedagogiskt, didaktiskt, omvärld.
Som jag nämnde ovan
speglar scenen pågående händelser och problematiserar den
uppfattning av andra vi bildar oss genom exempelvis
nyhetsrapporterings vinkling av händelser – men den kan också
knytas till vilka källor vi skapar våra fördomar och bilder av
andra utifrån: skildringar i litteratur/film/konst av människor och
”den andra”, attityder hos omgivningen och inte minst hur olika
(grupper av) människor framställs av läraren i skolan. I
skolsammanhang är det viktigt att inse att vi som lärare kommer att
besitta makten att forma elevernas bild av andra.
- Ge minst 2 referenser
På tal om hur aktörer
positioneras/framställs i bilder tänkte jag på detta inlägg som
rör genus men likaväl kan tillämpas på din typ av scenario:
- och inte minst i
reklam i stil med de uppmärksammade bilderna från Dolce &
Gabbana:
Här (ovan) tolkar vi
bilderna på det sätt som du nämner in en massa i bilderna ovan
utifrån våra förkunskaper och förväntningar om vilka aktörer
som bör vara i maktposition eller inte.
Rörande medias val av
vinkling av en händelse vid nyhetsrapportering:
- Utveckling/förändring sedan förra inlägget? Fördjupning, nya steg?
I det förra inlägget
granskade du makt i form av (medias) framställning av människor i
bild och vilka fördomar/uppfattningar bilderna speglar och
förmedlar. Din vinkling var då skönhetsideal och mer den enskilda
människan som aktör medan du under den här veckan främst
behandlar (flera) aktörer i samspel och maktbalansen dessa emellan i
bilder.
- Förmågan att ge struktur av reflektionen och arbetet. Dialogicitet och mottagarperspektiv?
Texten är
lättförståelig och kompletterar bilderna väl för att uppnå dit
syfte, även upplägget med att först spela på läsarens
fördomar/förväntningar och sedan plötsligt övergå till att
problematisera dessa var väldigt träffande och fick mig att tänka
till om hur snabbt vi tilldelar aktörer olika roller och drar
slutsatser om vad vi tror utspelar sig i en bild.
- Förslag till fördjupning, utveckling av arbetet.
Se referenserna ovan, i
övrigt finns det ju väldigt mycket att behandla inom media och
exempelvis nyhetsrapporteringens framställning av aktörer och
grupper – jag tänker på begreppet ”den andre” och hur denne
har framställts både inom nyheter/fakta men även inom fiktion.
Kanske kan du granska aktörers positioner inom film(affischer),
uppslagsverk, reklam eller media som vänder sig till barn..? I boken
The film experience: an introduction som vi använde inom
filmkunskapen i svenskämnet (mitt förstaämne) finns en del om hur
vinkling och positionering av aktörer i bild påverkar tittarens
intryck av vad som utspelar sig på filmduken. Boken finns att låna
på UB här:
http://lunda.ub.gu.se:8080/search/query?term_1=film+experience&theme=gunda
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar