onsdag 22 april 2015

Gestaltningshandledning Opponering 4

Emma:
(Jag hoppar över detta då det inte finns något nytt inlägg.)


Dlkhosh:
  • Vad är det du ser?
En serie foton av en konstruktion av papper med ditritade detaljer som föreställer en byggnad, och tre stycken ”militärgröna” platsfigurer föreställande soldater som har omringat byggnaden.
  • Vad har du läst i reflektionen? Hur tolkar du det?
Du beskriver kort vilka material du använt och reflekterar kring positionens makt och hur det utrymme och den placering någon/något har inom en yta utstrålar makt/maktlöshet till olika grad – i detta fall omringar soldaterna byggnaden och ger ett intryck av att besitta makt. Sedan påpekar du vikten av att den bild du just beskrivit i själva verket bara är en tolkning av scenen som färgats av betraktarens förutfattade meningar, i själva verket vet vi ju inte vilka som besitter makt i scenen. Detta tycker jag är en oerhört viktig påminnelse! Personligen kopplar jag detta till pågående oroligheter i världen och hur nyhetsrapporteringen starkt påverkar vår bild av vad som inträffar och vilka roller vi (omedvetet) tilldelar olika inblandade aktörer.
  • Försök att kontextualisera dvs sätt arbetet i relation till andra uttryck, konst så väl som annat historiskt eller i samtiden; pedagogiskt, didaktiskt, omvärld.
Som jag nämnde ovan speglar scenen pågående händelser och problematiserar den uppfattning av andra vi bildar oss genom exempelvis nyhetsrapporterings vinkling av händelser – men den kan också knytas till vilka källor vi skapar våra fördomar och bilder av andra utifrån: skildringar i litteratur/film/konst av människor och ”den andra”, attityder hos omgivningen och inte minst hur olika (grupper av) människor framställs av läraren i skolan. I skolsammanhang är det viktigt att inse att vi som lärare kommer att besitta makten att forma elevernas bild av andra.
  • Ge minst 2 referenser
På tal om hur aktörer positioneras/framställs i bilder tänkte jag på detta inlägg som rör genus men likaväl kan tillämpas på din typ av scenario:
- och inte minst i reklam i stil med de uppmärksammade bilderna från Dolce & Gabbana:
Här (ovan) tolkar vi bilderna på det sätt som du nämner in en massa i bilderna ovan utifrån våra förkunskaper och förväntningar om vilka aktörer som bör vara i maktposition eller inte.
Rörande medias val av vinkling av en händelse vid nyhetsrapportering:
  • Utveckling/förändring sedan förra inlägget? Fördjupning, nya steg?
I det förra inlägget granskade du makt i form av (medias) framställning av människor i bild och vilka fördomar/uppfattningar bilderna speglar och förmedlar. Din vinkling var då skönhetsideal och mer den enskilda människan som aktör medan du under den här veckan främst behandlar (flera) aktörer i samspel och maktbalansen dessa emellan i bilder.
  • Förmågan att ge struktur av reflektionen och arbetet. Dialogicitet och mottagarperspektiv?
Texten är lättförståelig och kompletterar bilderna väl för att uppnå dit syfte, även upplägget med att först spela på läsarens fördomar/förväntningar och sedan plötsligt övergå till att problematisera dessa var väldigt träffande och fick mig att tänka till om hur snabbt vi tilldelar aktörer olika roller och drar slutsatser om vad vi tror utspelar sig i en bild.
  • Förslag till fördjupning, utveckling av arbetet.
Se referenserna ovan, i övrigt finns det ju väldigt mycket att behandla inom media och exempelvis nyhetsrapporteringens framställning av aktörer och grupper – jag tänker på begreppet ”den andre” och hur denne har framställts både inom nyheter/fakta men även inom fiktion. Kanske kan du granska aktörers positioner inom film(affischer), uppslagsverk, reklam eller media som vänder sig till barn..? I boken The film experience: an introduction som vi använde inom filmkunskapen i svenskämnet (mitt förstaämne) finns en del om hur vinkling och positionering av aktörer i bild påverkar tittarens intryck av vad som utspelar sig på filmduken. Boken finns att låna på UB här: http://lunda.ub.gu.se:8080/search/query?term_1=film+experience&theme=gunda
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar