onsdag 8 april 2015

Veckologg 2

Idéflöde, idésamlande
att skumma igenom
  
Jag börjar med en seriestripp från Kalle och Hobbe rörande (mass)medial och politisk makt och dessas relation till estetik och ideologi. Maktens paketering, hur oavsiktlig den än verkar, är nog så välplanerat genomförd för att förmedla "rätt" känslor och intryck till "rätt" personer ...
   

    
På tal om genus och könsroller: mannen till vänster är oavsiktligt något på spåret här när han fäller denna sexistiska kommentar i spelen Pokémon White/Black version. (frun på andra sidan bordet är istället nåt slags särartsfeminist som anser mäns och kvinnor medfödda skillnader som något nödvändigt för civilisationens utveckling) - Detta är ett bra exempel på situationer när jag blir ställd när jag spelar med syskonbarnet och översätter dialogen åt henne, hur läser jag bäst kommentaren utan av bli moraliserande men samtidigt helt inte övertygande om att jag håller med om karaktärernas åsikter..?
 

Språkets och skyltarnas makt återvänder jag till för de intresserar mig. Till exempel har jag kollat på:
     
 http://tjuvlyssnat.se/tjuvtittat/konstigheterna-gar-under-ytan/
- det står ju på skylten så det måste vara sant, eller hur..?
 
http://tjuvlyssnat.se/tjuvtittat/inget-konstigt-med-det-val/
... hur vara laglydig medborgare och bäst följa dessa anvisningar?

 http://skyltat.se/tag/rokfritt/
Särskrivning = serious business. [; Fantastiskt att betydelsen blir den omvända!
     




 Handlingskraftig pingvin och vildsint vanilj.
     
Maktens blommor växter ... de flesta är växter i alla fall - bland de övriga 5 har vi en vissen blomma, ett slokande löv, en blomsterälskande fjäril ... F! och Nya M får bli mer abstrakta blommor? Den här veckan har jag har funderat över och ritat en del skisser på temat växter och makt, så jag bestämde att jag ska försöka göra en bild med alla de politiska blommorna arrangerade på nåt sätt framöver. [:
     

      
    
Veckans arbete: BADUREN möter Stencyl
     
Den största delen av den här veckan har jag jobbat i Flash-spelskapar/programmerings-programmet Stencyl för att kunna utvärdera om det kan användas som ett digital multimedialt och interaktivt verktyg för att presentera mina bilder (vilket jag satte upp som mål i förra veckans blogginlägg). Varvat med att brottas med programmet har jag sökt, tittat på och läst information om hur man genomför olika moment i det och försökt tillämpa kunskaperna. Igår kväll kraschade programmet och mitt spel blev ospelbart, därför har jag idag sedan morgonen fått slänga ihop en version 2 av spelet som nu är redo att testas - och tack vare vad jag nu kan om Stencyl gick det både mycket fortare och blev bättre än version 1 (då jag nu kunde se vilka missar/misstag jag gjort de tidigare dagarna). Resultatet är inget avancerat men det uppfyller mina krav och programmet gick fort att bemästra, gratisversionen är dessutom fullt fungerande för en nybörjare och utan tidsbegränsningar för att använda det - slutsatserna är att jag kommer fortsätta använda det i mitt arbete och att det mycket väl skulle kunna användas i skolan. [:
     
Jag gillar Stencyl:s multimodala upplägg - bilder och text ihop gör det tydligt, lättförståeligt och lätt att minnas/skilja funktionerna åt i programmet!
   
  
Det går att arbeta i ren kod istället för genom det multimodala/klickbaserade/drag and drop-aktiga upplägget, men det gjorde jag bara ibland för jag hade behövt mer tid för att lära mig kodandet i sig i så fall. Koden var i alla fall fin och färgglad och skulle kunna bli till en bakgrund eller ett mönster.
    

    
Här är exempel på var jag fann informationen om Stencyl - på den officiella hemsidan och i dess forum samt på utomstående personers sidor - och hur det kunde se ut, multimodala guider så långt ögat når.
   
       
Mitt största problem var att kunna generera text som dök upp där och när den skulle, vilket jag hittade/testade olika sätt att göra (några syns i spelet). Jag kom även fram till att i jag vissa fall föredrog att använda mig av text som en del av grafiken istället för ren text - till exempel så gillade inte Stencyl mina å/ä/ö så dem fick jag undvika eller göra bilder av istället.
         
Och här finns nu det färdiga test-spelet att testa~! [: Det består av några små länkade "rum" vari jag testat olika funktioner/typer av spel/interaktiva inslag, jag visar detta i bilden nedan:
      
      
Filen går att ladda ner och sedan att "dra och släppa" från mappen till webbläsaren så öppnas den däri. Jag har inte kunnat pröva hur den funkar på några andra enheter än min lilla PC men förhoppningsvis går den att öppna ändå.
  
     
Mina småteckningar på temat växter och makt:
      
   Vad blir det härnäst? Knoppmätning? En svensk blomma tiger till höger. ]:
          
Fascinerande med köttätande växter.
       
Konungar med nollställt lyckliga undersåtar.
        
Blomsterälva?
            
Sist men inte minst så är nu Kapitalistsvinet (alias förkroppsligandet av marknadsestetiken/den visuella kulturen/massmedias makt) klart - riggat med guldmynt (lånade från syskonbarnets piratskatt), globalt jordklot, dygnet runt-klockor och liten bakvänd demonstrationsskylt. Coca-Cola-ögat ger en det dessutom en miljöaspekt och skulle nog fått Vandana Shiva att skaka sorgset på huvudet ...
    
    

         
   
KOM IHÅG-lista, ytterligare material att eventuellt kolla på framöver:
             
  • Självförsvarskursen, genus, könsroller och ansvar/skuldbeläggande mm. Kolla material jag fått där.
  • Gå igenom fler av mina berg av anteckningar, och fortsätta avgränsa vilka områden jag ska gestalta.
  • Göra nåt utifrån Shivas bok?
  • Maktens blommor, plantarum cum potentia! 
  • Nåt utifrån Hannah Arendts bok? 
  • Tips från Teresa: http://www.lararnasnyheter.se/har-lar-3c-programmera
  • Göra en egen figur till spelet? Pixeldags
  • Fortsätta lära mig om/i Stencyl.
  • Korsstygn..? (Normbrytande sådant.)
  • Animera lite stopmotion i ArtRage kanske?
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar