onsdag 29 april 2015

Veckologg 5

Inspiration, betraktelser, tankegångar:
  
För oss här i dagens Sverige är kanske tillgången till mensskydd och genom det möjligheten att gå i skolan/delta i samhällslivet i övrigt något vi tar för givet. Mens må på vissa fronter ännu vara tabubelagt men menstruerande kvinnor har ändå idag många förmåner och möjligheter i vardagen. Här är ett tänkvärt exempel på hur tillverkning av bindor kan stämplas som (")feministisk kamp(") på tal om makt relaterat till genus/kropp:
  

För att fortsätta mitt utforskande av makt kopplat till naturen (/växter/djur/människor) betraktade jag dessa foton av blommor som ser ut som något annat:

    
Språkets makt ledde mig vidare i mitt funderande kring det skrivna ordets makt och hur denna aktivt verkar i skyltar och andra skrivna anvisningar vi träffar på i det offentliga rummet:
    
 Kom du hit kl. 17:15 en onsdag? Eller kl. 19:01 en torsdag? Sorry, inget fika för dig. Skylten visar vad som gäller, det står skriver där så det måste vi ju följa ... d:

 Yay för särskrivningar som förändrar eller vänder på betydelsen! [:
 
 Ja, den räcker knapp(as)t till, vi får skaffa oss en större/bättre dörr bums ... d:
 
 Många anvisningar att följa på mottagningen, redan i trapphuset.
  
 En i mitt tycke mycket stressande bok som i alla fall jag inte skulle velat få av föräldrarna som liten. d:
   
Ordets makt jämsides med medias, det visuellas och idealens.
Hon nätmobbas för att hon är för "fet"(!) för att vara fitness-guru om vi får tro Metros artikel ...
   
     
Kropp/genus: Den tabubelagda mensen - används nu av Metro som förstasida och löpsedel för att fånga din uppmärksamhet, men öppnar du tidningen får du endast en knapp sida med ganska intetsägande information kring temat och problematiken. Synd. Mens säljer?
    
Finn ett fel. (Jag fick rita till en ruta för att inte fara med osanning vid enkät-ifyllandet.)

Mjellby Konstmuseum som jag besökte i veckan fanns i barnens pysselhörna flera fina möbler på temat kroppsdelar som jag tyckte var inspirerande:
 



       
Utanför Hotell Tylösand förde människan en kamp mot naturen:
   


Likaså i Picassoparken i Halmstad:
 
 
Makode Lindes Afromatics-bilder på Hotell Tylösand skapade blackface-karikatyrer av djur och tog upp makt/fördomar/förtryck relaterat till etnicitet/"ras" och rätten av avbilda någon på ett visst sätt:
    

Dags för människans makt över djuren igen ...

De två versionerna av en tavla av Vera Nilsson nedan (på Mjellby Konstmuseum) tyckte jag var intressanta och ville rita något eget utifrån. Makt/motstånd mellan barn och vuxna avläser jag i den.
   


      
Gjort i veckan:
        
Jag har fortsatt skriva på en handling till mitt spel om Mei och dennas hotfulla mamma:
     
    
Labyrint-skissen som jag ville överföra till spelet i form av ett digitalt korsstygn eller "analogt korsstygn" täckte jag först som planerat med enfärgade färgfält i Photoshop för att få enbart ett fåtal rena färger i bilden. Korsstygnsprogrammet (på datorn) ville dock inte samarbeta trots att jag läste manualen och försökte mig på olika inställningar - antingen övertolkade den färgerna eller så överförenklade den dem ... jag insåg att jag fick en tydligare sömnadsanvisning av rutsystemet i Paint (host, host) och bestämde att överge idén om det digitala korsstygnet, och utan det som förlaga blev det vanliga korsstygnet mer svårt att genomföra utan en massa ytterligare förarbete - jag bestämde att använda själva bilden i spelet istället.
   



    
    
Små skisser från bussresan hem från Halmstads-konstresan med Alingsås Konstförening som spånade vidare på/sållade bland mina idéer till spelet inom områdena genus/kropp, natur och språk.
  
   
Bli riddare sa de, ta på dig din skinande rustning och utför lite kapabla hjältemodiga handlingar - det blir kul sa de. (På tal om tjejers ofta obefintliga klädsel jämfört med killars till exempel inom spelvärlden.)
 


På tal om att yrkesdräkter + kvinnor kopplas till sex medan mäns snarare anses utstråla makt, pondus och yrkesskicklighet ... bagare, brandsoldat, lärare och sjukvårdspersonal som är missnöjda med utstyrseln.
     
   
Påbörjad teckning av Mei utifrån de två tavlorna av Vera Nilsson ovan där självförsvarskursens koppling till genus, motstånd och makt också blev en del av bilden.
         
Jag bestämde mig sedan för att göra ett digitalt + ett "analogt" korsstygn utifrån temat makt och natur med inspiration från bilderna av blommor jag länkat till i början av inlägget. Material inhandlades, sedan gjordes den digitala förlagan med samma färger och efter det har jag påbörjat sömnaden av det analoga motivet. [: Det fanns bara vit väv i butiken så det blir nog ingen blå bakgrund men det får jag avgöra senare, nu ägnar jag mig åt figurtrion. Figurerna skulle passa bra som vänner eller fiender i spelet också.
     

         

       
(det är figuren längst upp till vänster i motivet jag har påbörjat om det inte syns än)
          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar