onsdag 1 april 2015

Veckologg 1

Brainstorming, idésamlande och (preliminärt) val av några vägar att gå under arbetet.

 
Inledande 2 dagarna: 7 nyanser av makt
Anteckningar/tankar utifrån kursstarten som snabbt kan skummas igenom för dig som ska ge mig respons - eller hoppas över fram till rubriken Tankar om eget projekt alternativt Jag presenterar Baduren. Håll ut, jag vet att inlägget blev långt. Skumma och läs den sista delen så överlever du. (förhoppningsvis) [:

Film: Orlando (1996)
 
Makt: ålder, kön/genus, allianser/umgängeskretsar, kultur/konst(utövande), (ut)bildning, uppfostran, sociala koder/roller/normer/förväntningar/begränsningar/hierarkier, utseende och skönhetsideal/klädsel (ofta till hinder för kvinnan), rörelsefrihet som rätten att resan/köra fordon, röstanvändning, uttrycka ägande av annan person: "Du kan vara min maskot!" / "Du är MIN!" "Varför?" "För att JAG avgudar dig!" / makten att äga en annan genom att denna avgudar en, slippa vidröra marken med fötterna, (rätten till att kasta/bli föremål för) blickar, språk som maktfaktor, (rätten att) bestämma vad som är "roligt", nedsättande ord om motsatta könet, etnicitet/nationalitet och hemmaplan = trygghet, rätten att välja (och välja bort) sin partner, bordsplacering, män + geni/vetenskap/intellekt = sant, fin/ful kultur, arvsrätt/rätt till egendom och förmögenhet, kolonisering", "mannen skapades först, kvinnan är hans avbild", kvinnor = "vuxna barn, romantiska djur, har inga egna begär (bara koketteri), ingen karaktär", muser/ideal inte människor/personer (avhumanisering), för att vara respektabel: gift dig! "Ni kan ju inte gå dit ensam!" ifrågasätts Orlando som kvinna, mannens (allmänna) frihet.
Motstånd: allianser/umgängeskretsar, (rätten till att kasta/bli föremål för) blickar, språk som maktfaktor, rätten att välja (och välja bort) sin partner - Orlandos fästmö "gör slut" med honom, "Ni kan ju inte gå dit ensam!" ifrågasätts Orlando som kvinna - men går dit ändå, vill välja bort sina (manliga och klassmässiga) privilegier till förmån för sällskap/karriär för kärlek, Sasha kommer inte trots att hon blivit ombedd av Orlando, anmärker på talet om kvinnor enbart som muser/ideal inte människor/personer (avhumanisering), "samma person, bara ett annat kön", uttrycker mannens privilegium att bara leva för morgondagen och inte för idag - uppnår (som kvinna) att kunna skapa både nuet och framtiden, uppnår sin frihet, kan vara både man och kvinna/jordisk och andlig.
 
Vad kom sedan? Normer för kultur/konst(utövande) omkastade, män + geni/vetenskap/intellekt (börjar) ruckas på.
Maktposition/maktlöshet i relationer med andra (människor) - frihet/trygghet, roller i relationer, (ge/få) ansvar, beroendeställning (ekonomisk, emotionell, socialt förväntad), gruppdynamik/-roller/-hierarki, "bystander effect", flockbeteende, socialisation, normer/kulturer, (själv)medvetenhet/(själv)tillit. Motstånd aktivt/passivt.

Redovisningar:

Våld och makt, "lyckliga (?) slut" där våld/makt är lösningen, anonymitet (på nätet), (digital) bildmanipulation, politik, kultur, religion, media/propaganda/reklam, (själv)övervakningssamhälle/poliser/kontrollanter/myndigheter, föräldrar/vuxna och barn, människor och (övriga) djur, genus, könsroller och ansvar/skuldbeläggande, emotionell makt, kunnande om material/teknik, samhällsformer, kropp och ideal, kroppen som en vara, lärare och elever, kunskapssyn, skyltar/anvisningar offentligt, gatukonst, kommunikation, färgers kodning/laddning/användning, slumpens makt, droger/beroende, "den  naggade (avslöjande?) pennan".

Film: Hannah Arendt (2012)


  
TANKAR OM EGET PROJEKT:
  
Nyckelord: Spel, serier, stopmotion, enkät, interaktion med andra människor, dikter/text, drömmar/det undermedvetna, motstånd, beroende, media/propaganda/reklam + kropp och ideal, kroppen som en vara, egna (och andras) erfarenheter, konst(historiska) kopplingar, skyltar/anvisningar/avspärrningar offentligt, färgers kodning/laddning/användning, den mänskliga ondskan/masspsykologi och gruppdynamik/-roller/-hierarki, "bystander effect", flockbeteende, genus, könsroller och ansvar/skuldbeläggande, etnicitet, ekonomi/ekologi.
   
Hanna Arendt var en mycket intressant film! Efter att ha gått igenom mina anteckningar utifrån den gick jag och lånade boken för att eventuellt bläddra lite i den. Tänkte vidare på den föreläsning med Stefan Jonsson jag var på för några veckor sedan på ABF som handlade om masspsykologi och "massorna" kopplat till stora politiska omvälvningar (på gott och ont), letade upp hans bok om detta på biblioteket. Den mänskliga ondskan blev ett ämne jag vill beröra under arbetet.

     
Jag gick ut och började dokumentera skyltar/anvisningar/avspärrningar offentligt, genom dem utövas också makt.


&




  
I en katalog från Stoff och stil fanns tydligt avgränsade färgskalor för 2 olika barn på flera sidor, kan detta ha med genus/könsroller att göra, tro? (Och en bonuskonflikt kring rätten att definiera något/någon annan som "etnisk" dök där upp dessutom, så etnicitet får vara med.)


      
Media/propaganda/reklam kopplat till kropp och ideal har jag behandlat när jag gjorde makt-assignmentet (se här och här) och 7 nyanser av makt men då jag tycker att det är ett så otroligt viktigt område idag vill jag gärna få in det lite mer under arbetet. Jag började arbeta med ett collage av olika typer av budskap och en liten konstruktion men insåg att dessa uppgifter gick ihop med min gestaltning av marknadsestetiken som jag skulle komplettera så jag vävde ihop dem till en sorts blandning. Collaget är klart men 3D-delen är halvfärdig, här kommer bilder på dessa två plus ett underligt stycke av 3:s "reklamstatistik":
 


      
    
    
Jag anmälde mig även i efterhand till en kurs i feministiskt självförsvar genom ABF och kom in där på en reservplats. Hittills har jag bara varit där en gång men jag ska fortsätta samla på mig intryck därifrån för att använda i arbetet när det gäller makt, genus och könsroller.
  
 
Gick igenom bokhyllorna därhemma och funderade över hur tidigare kurslitteratur skulle kunna bidra med idéer. Genus - om det stabilas föränderliga former från när jag läste genusvetenskap: kropp och ideal, kroppen som en vara, genus, könsroller. Ett delat samhälle - makt, intersektionalitet och social skiktning från lärarutbildningens första termin: en massa om olika maktordningar. Earth Democracy. Justice, sustainability and peace av den inspirerande Vandana Shiva från min tid vid Globala studier: genus, könsroller, ekonomi/ekologi. Här finns säkert påfyllning om idéflödet sinar.

Jag presenterar: BADUREN~!
 
Jag kom fram till att jag vill skapa en presentation i form av en värld där de olika ämnen jag vill gestalta ska bli delar av dess olika områden och befolkning, fysiska uppenbarelser av tankar, drömmar och det undermedvetna - världen har fått det spontana namnet Baduren. Världen ska jag försöka skapa/presentera på ett interaktivt multimedialt sätt genom att testa digitala redskap jag inte använt innan med en (preliminär) målsättning att resultatet blir interaktivt i form av en peka-och-klicka sekvens av text och bild där besökaren blir någorlunda delaktig genom att välja bland textalternativ och klicka på föremål och liknande. ... hjälp, har jag tagit mig vatten över huvudet nu? Vi får se. Jag laddade ner (helt lagligt) programmen Stencyl (för skapande i Flash utan krav på kodning påstår de) och RPG Maker (som är till för att göra 2D-spel, men jag kanske kan göra ett sorts simpelt "spel" med ovanstående funktioner tänker jag?). Jag har bara småpetat med programmen hittills så jag kan inte avgöra om det håller ännu. [: (Om nån fattar ungefär vad jag tänker mig och är skillad på sånt så hojta gärna till! Har du tips på program kanske?)

Här är en liten (första) förgrening med några områden till Baduren:
   
        
Den här första veckan skissade och ritade jag utifrån genus, könsroller, kropp och sexualitet. De två bilderna är under arbete, får se vad jag gör med dem. (Liten trigger-varning? Makabra klubben gästar.)
    
     
          
    
   
Inspiration?
   
Tror jag fick en del av inspirationen till ovanstående skisser och själva temat att skapa fysiska uppenbarelser/omgivningar av drömmar/det undermedvetna (knutet till maktordningar) från spelen Shin Megami Tensei: Persona 4, Alice: Madness Returns (som jag nyss kört igenom) - och därmed även från boken Alice i Underlandet som spelet är en vriden tolkning av - Catherine och Final Fantasy VII - och Psychonauts som jag vill titta närmre på - och filmer som Inception, Eternal sunshine of the spotless mind, Science of sleep och Urusei Yatsura 2: Beautiful dreamer, serierna Nightmare inspector och Immortal Hounds och Salvador Dalís målningar (därför kom den uppmuntrande bilden härunder med).
            
Didaktisk reflektion tillkommer i separat inlägg!
          
KOM IHÅG-lista, ytterligare material att eventuellt kolla på framöver:
  1. En hög sparade länkar till artiklar och liknande som rör makt på ett eller annat sätt.
  2. Sökning på "makt" i UB:s Gunda: http://lunda.ub.gu.se:8080/search/query?match...theme=gunda
  3. Sökning på "makt" i bibliotekets Gotlib: http://www.gotlib.goteborg.se/search...=S%C3%B6k
  4. Tips under förra veckan: Miranda July
  5. Självförsvarskursen, genus, könsroller och ansvar/skuldbeläggande mm.
  6. How to be an explorer of the world-boken
  7. Gå igenom fler av mina berg av anteckningar, och avgränsa vilka områden jag ska gestalta. 
  8. Bilder från http://www.indrikov.com/
  9. Orkidéer! http://www.boredpanda.com/flowers-look-like-animals-pareidolia/
  10. ... och att testa mer av Stencyl & RPG Maker såklart.
       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar