tisdag 21 april 2015

Veckologg 4

Detta kommer att bli ett kortare och mindre utförligt inlägg än föregående veckors men förhoppningsvis ska det ge en viss bild av vad jag har gjort och tänkt på under veckan ändå.
       
      
Liten sammanfattning (för mig och dig) av arbetet fram till nuläget:
   
I och med veckans handledning med Bea (20/4) gick jag igenom mina tidigare logginlägg, valde ut och listade 10 viktiga punkter under mitt arbete såhär långt och listade sedan utifrån dessa ut de centrala teman jag hittills bearbetat. Dessa teman var makt relaterat till genus, kropp och natur och de tekniker för framställning som jag främst utforskat var de digitala verktygen Stencyl (spelskapar- och programmeringsprogram) och Cross Stitch Professional Platinum (digitalt korsstygn). Tanken för resultatet/gestaltningen har vuxit fram till att (i nuläget) förväntas bli en digital "värld"/ett spel innehållande mina analogt och digitalt framställda bilder, text och enklare spelmoment.
Inlägget från handledningen finns här:
  
Gjort i veckan:
 
Jag har skrivit lite på en story som skulle kunna användas i spelet och skissat upp en huvudkaraktär (Mei/May/Mig) och några fler varelser till spelet. Flera inslag bygger vidare på idéer och respons från tidigare inlägg såsom Alice i Underlandet/fysisk värld utifrån det undermedvetna, Kattfisk, ord/skyltar, kropp, genus, natur/djur och människa - och "mallmaskinen" kommer ifrån idealbanan-formen från "7 nyanser av makt". [: Nytt inslag blev vuxnas makt över barn då jag bestämde att huvudkaraktären skulle vara en lågstadieunge (Mei) för vilken det största hotet var dennas psykiskt instabila mamma. 0:
      


     
(öppna bilderna i en ny flik för att förstora dem om du tycker de är otydliga)
   
Sedan ville jag hitta ett sätt att få in det digitala korsstygnet i spelvärlden (förutom att ha med dem som rena bilder) vilket jag tänkte kunde lösas genom att korsstygnsmotiven blev till varelser, föremål och plattformar/landskap i spelet som karaktären interagerade med. Jag fortsatte på temat genus (och normbrytande korsstygn) och natur/djur och gjorde utifrån en idyllisk folklore-förlaga från http://www.pinoystitch.org/ en sekvens där pyntet och de studsande (svävande?) rådjuren stegvis förföll i levande död och frustration (parallellt med att bilden av den broderande lyckliga "perfekta hemmafrun" krackelerade).
      

   

  
Jag funderade på hur ett landskap av korsstygn till spelet skulle kunna byggas upp och beslöt att gå på en tidigare idé som jag även fått som förslag under föregående veckas respons: det var dags för lite analogt korsstygn! Material införskaffades och sedan ritade jag en skiss av hur landskapet skulle se ut, efter det var tanken att stoppa in bilden i det digitala korsstygnsprogrammet för att låta det räkna ut antalet stygn så att jag hade en mall att utgå ifrån när jag broderade för hand. Detta visade sig inte funka då programmet inte förstod sig på min skiss ... Jag tror att jag tänker försöka lösa detta genom att täcka den inscannade skissen med enfärgade förenklade färgfält i Photoshop, då borde korsstygnsprogrammet förstå vad jag menar - ska testa detta under dagarna som kommer. Detta blir också en möjlighet att träna på ännu ett digital redskap, nämligen Photoshop vilket jag konstaterade finns i ny fin version på HDK:s datorer. [:
      
    
Jag ritade även en skiss av ett porträtt av spelets huvudkaraktär Mei som jag scannade in för att börja experimentera lite med färgläggningen av i Photoshop som träning i att använda programmet. En klar fördel mot analog färgläggning är ju möjligheten att i efterhand kunna redigera/ta bort element och inte minst att omedelbart kunna byta ut färgerna i bilden för att testa sig fram och se hur olika intryck olika färger förmedlar - genom att med några klick göra hud/hår mörkare och låta ögonfärgen sticka ut kunde till exempel ögonen märkas på ett helt annat sätt och börja "lysa" i bilden. [: (Jag övervägde också att brodera porträttet för hand men valde att låta det bli rum för min Photoshop-träning istället.)
       
 Skisseliskiss. [:
   
På med lite färg, ett första test.
                 
Härnäst vill jag nog påbörja det analoga korsstygnet, därefter försöka lägga in korsstygnen i spelet eller pröva mer av möjligheter till färgläggning i Photoshop. Längre fram kanske stopmotion-animera några bilder i ArtRage (utifrån mina skisser) så att spelet kan få några ytterst enkla "filmsekvenser" eller rörliga figurer/varelser/bakgrunder. Yay.
               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar