Skolan och den radikala estetiken, Aulin-Gråhamn, L. Persson, M. Thavenius, J. (2004)
1) Beskriv den radikala estetiken, marknadsestetiken respektive den modesta estetiken med en kort kärnfull text för vardera begrepp. Högst 30 ord per beskrivning.
- Den modesta estetiken: "Den goda skolan"/lek och lust i motsats till den effektiva/nytta. Det ursprungliga skapande barnets uttrycksbehov genom fritt skapande. Förmedling av kulturarv, smakfostran till "god kultur", negativ till ungdoms-/populärkultur.
- Den radikala estetiken: Mot "opersonlig" reducerande förenklande teoretisk motsägelsefri lösryckt kunskap utan sammanhang, förutsägbara frågor/svar. För kritiskt samhällsorienterat utforskande, motsägelser, frågor och osäkerhet. Ej motsatt förnuft utan innefattar fantasi, känslor och intellekt.
- Marknadsestetiken: Kommersiell, global, multimedial och multimodal, för fri konkurrens/valfrihet, individualistisk, symbiotisk/konvergent, hyperverklig/derealiserad, varumärkesbaserad, hög-/lågkulturell mix, fokuserad på immateriella faktorer före bruksvärde. Överallt i vår vardag, dygnet runt.
2) Välj ett av begreppen och beskriv det med hjälp av tvådimensionell modell. Fundera över vilka begrepp som är nyckelbegrepp, vilka som är underordnande och beskrivande. Fundera över hur de olika orden förhåller sig till varandra och bygg modellen så att den visualiserar det valda estetikbegreppets innehåll och betydelse.
3) Det estetikbegrepp du valde i uppgift 2 skall du nu gestalta i form av en person. Jobba tredimensionellt. Thavenius sätt att skriva fram de olika begreppen får på många ställen i texten läsaren att se begreppet som en karaktär. Ett exempel hämtar jag från s. 110 "Marknadsestetiken har både pengarna och fascinationsförmågan." På så sätt skrivs vart och ett av begreppen fram så att man kan få känslan av att det är en person/karaktär. Gestalta denna. Urtypen/urkaraktären för det valda estetikbegreppet? Vad är kärnan i dess personlighet?
Hmm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar