Madelen:
- Vad är det du ser?
(Inga bilder i veckans inlägg så den här frågan
hoppar jag över.)
- Vad har du läst i reflektionen? Hur tolkar du det?
Du beskriver och reflekterar över hindret i ditt
eget behov av att (över)strukturera och förbereda dig innan du kan
börja skapa, men beskriver samtidigt ett upplägg - med lappar att
dra slumpvis ur en låda för att bestämma arbetssättet - som
handlar om motsatsen och låter som det kan vara givande för dig.
Kanske kan någon/några andra skriva några av lapparna för ökad
slumpmässighet? Explorer-boken håller jag med om att du nog
kan ha nytta av. Bra att du har införskaffat några olika
redskap/material att utgå ifrån.
- Försök att kontextualisera dvs sätt arbetet i relation till andra uttryck, konst så väl som annat historiskt eller i samtiden; pedagogiskt, didaktiskt, omvärld.
Upplägget med slumpen känns som något som går
igen i arbetssättet hos många av de konstnärer som beskrivs i
konstteoriböckerna från förra kursen, vidare tänker jag på
performance och happenings och därigenom på slumpmässigheten som
uppstår i interaktion med materialet/andra personer. Didaktiskt
låter lådan som något många elever skulle behöva – oavsett vad
som ska skapas.
- Ge minst 2 referenser
När det gäller
happenings/assignments kanske Yoko Onos Grapefruit? Någon av
Explorer-författarens andra böcker? Dadaismens konstnärer?
- Utveckling/förändring sedan förra inlägget? Fördjupning, nya steg?
Du har blivit mer säker på att du vill genomföra
upplägget, skrivit lappar och bekantat dig lite med boken. Du
reflekterar också mer över hur du fungerar i ditt skapande.
- Förmågan att ge struktur av reflektionen och arbetet. Dialogicitet och mottagarpespektiv?
Det är lätt att följa dina tankegångar i texten.
- Förslag till fördjupning, utveckling av arbetet.
Använd alternativa
material/redskap, alla möjliga sorters föremål bör kunna
kombineras med de tekniker du vill
arbeta med. Interagera med andra personer eller låt dem
bestämma faktorer som påverkar arbetssättet. För att komma igång
kan du tilldela dig själv ”handikapp” som att vända ytan du
skapar på uppochner eller att skapa utan att titta på ytan, mest
för att slappna av och våga experimentera. Försök hitta
förebilder med kunnande inom teknikerna som du kan lära av på ett
givande sätt utan att de begränsar dig.
Kajsa:
- Vad är det du ser?
(Inga bilder i veckans inlägg men en visualisering
i form av mindmap som är dekorativ i sig, tänk den med lite färg
på eller olika material i varje bubbla ... )
- Vad har du läst i reflektionen? Hur tolkar du det?
Du beskriver frustrationen över att inte veta vad
du ska arbeta med men tar samtidigt upp flera idéer att utgå ifrån,
mindmap:en kan vara en bra början. Spåret makt, språk och tanke
har du stakat ut – frågan är hur du ska gå vidare utifrån det.
- Försök att kontextualisera dvs sätt arbetet i relation till andra uttryck, konst så väl som annat historiskt eller i samtiden; pedagogiskt, didaktiskt, omvärld.
Du nämner graffiti så ett spår är gatukonst,
konst i den offentliga ytan, väggmålningar/muraler. Jag tänker på
Basquiat och KOS (Kids of survival) som nämndes i konstteoriböckerna
under förra kursen. Språkets makt tar upp du med Foucault och
Vygotskij och detta är ett aktuellt område som utforskas inom många
olika inriktningar idag när betydelsen av det sociala lyfts fram som
viktigt. Pedagogiskt så har du valt att använda en mindmap vilket
nog kan underlätta för de flesta.
- Ge minst 2 referenser.
Basquiat och KOS (Kids of survival) inom graffiti?
Beroende på vilken inriktning inom språk/makt du väljer att titta
närmare på så finns ju många förebilder – se förslag nedan.
- Utveckling/förändring sedan förra inlägget? Fördjupning, nya steg?
Du har strukturerat upp dina tankegångar i form av
en mindmap och reflekterar över +/- hos spåret att använda dig av
graffiti och har satt upp ett slags deadline för att påbörja
slutprojektet. Kopplingen till makt (och motstånd) känns tydlig.
- Förmågan att ge struktur av reflektionen och arbetet. Dialogicitet och mottagarpespektiv?
Det är lätt att följa dina tankegångar i texten,
mindmap:en visualiserar också tankarna och kompletterar texten bra.
- Förslag till fördjupning, utveckling av arbetet.
När det gäller graffiti
och offentlig konst kanske du kan utforska hur makt uttryck inom det,
eftersom text ofta används kan det kopplas till språket – hur
visualiseras åsikter och hur uttrycks makt? Hur skiljer dessa
punkter inom lagligt och icke-lagligt uppförda verk? Vilken typ av
pråk används, vilka ord laddas, vilka använder maktspråket?
Författare förutom Orwell som behandlar Storebrorssamhället är
Karin Boye i Kallocain, jag läste lite om boken Fahrenheit
451 (som även finns som film) och tänker att den kanske kan
användas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar