fredag 23 oktober 2015

Assignment #1 En brusande känsla

UPPGIFT FRÅN GRUPP B TILL GRUPP C:
En brusande känsla av ...

Började med att skriva ner tre olika ord för saker/tillstånd - kolsyra, bekräftelse och svindel - som skulle kunna beskrivas som brusande, valde med flit olika typer av saker för att inte begränsa mig i associationerna. Sedan använde jag bokstäver för ett ord i taget och skapade små "meningar" eller fantasiord av dem - varav flera av de som jag behöll (se nedan) också skulle kallas för just brusande: skol-yra (pirret av förväntan och nervositet vid en skolstart eller liknande sammanhang), feber, elektricitet, vins-eld (värmebruset i kroppen av alkohol), lins-ved (distraherande "brus" framför linsen dvs. ögat som får en att uppmärksamma/fokusera på fel saker, rätt symboliskt). Härnäst satte jag ihop orden och meningarna till ett slags liten berättelse.


Nu ville jag gestalta berättelsen, men ville sätta upp ett lagom begränsande ramverk för att utmana och stimulera mig till att tänka i nya banor vilket fick bli att arbeta inom 10 stycken 10x10 punkters rutor som jag bara fick använda ett fåtal färger till att fylla (vilket kunde ha gjorts analogt, men jag ville återvända till det digitala korsstygnsprogrammet jag började utforska under förra terminen så jag gjorde mina rutor i det). Efter ett slentrianmässigt försök att rita upp berättelsens händelseförlopp så att det "gick att se vad bilderna föreställde" insåg jag att det både skulle bli mer givande och utmanande att försöka skapa något lite mer abstrakt (vilket jag är fullständigt ovan vid) vilket resulterade i nedanstående småbilder.

 

Sedan lekte jag lite med olika lägen för "stygn", "material" och symboler i programmet vilket bl.a. resulterade i dessa bilder:




Sedan försökte jag tolka några av småbilderna i teckning, utifrån vilka jag ritade några figurer/varelser (mittersta och bilden längst till höger i översta raden):

Undervattensbrusare. [:

Inre orosbrus kring den egna identiteten. 0:
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar