fredag 23 oktober 2015

Assignment #2 Misstolka

UPPGIFT FRÅN GRUPP B TILL GRUPP C:
Välj ett ord.
Stava fel.
Misstolka och överdriv.

Målet var att göra något annat än under assignment #1 då jag använde mig av just ord som jag vred och vände på och tolkade till en berättelse. Jag ville återigen hitta på en regel som både begränsade och manade till tänk i nya banor och gick därför till Wikipedia och tryckte på "random article"-länken som slumpar fram en av alla artiklar på sidan för att själv inte råda över vilket ord som valdes. Efter några klick fick jag fram en artikel om en plats som kallas Gruta de las Maravillas (dvs. undergrottan/undrens grotta men den betydelsen låtsades jag inte förstå - https://en.wikipedia.org/wiki/Gruta_de_las_Maravillas) och gjorde istället en något "felstavad" "misstolkning" i form av en låtsasöversättning till svenska:

grutadelasmaravillas --> Gruvan delar/delas av/är del av Mara-villan!

Vad skulle en Mara-villa kunna vara? En villa (ett hus/en synvilla) med koppling till maran (dvs. folktrons mardrömsväsen) tänker jag mig - en Mara-villa skulle på så sätt även kunna vara synonymt med ordet mardröm - och ville gestalta idén i form av ett mellanting mellan varelse och omgivning (eller närmare bestämt en gruva). För att rita en mer utforskande, annorlunda och "överdriven" typ av varelse/person mot vad jag brukar göra så började jag med att skriva de inledande bokstäverna i låtsasöversättningens huvudord - gdmv - på ett liggande papper, sedan vände jag på pappret till stående format och ritade "kroppsformen" utifrån bokstävernas form:


(min mobil är trasig så det blev inte så bra bilder, den högra är nog något tydligare men tyvärr något beskuren - högerklicka och öppna bilderna i en egen flik så kan du se dem i "naturlig" storlek)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar