lördag 24 oktober 2015

Assignment #3 Se dig i spegeln

UPPGIFT FRÅN GRUPP B TILL GRUPP C:
Glöm dig själv.
Se dig i spegeln.

En sådan formulering fick oundvikligen igång många (jobbiga och undanskuffade) tankar om självbild och självuppfattning ... aj. Men så fokuserade jag på att försöka utforska ett tidigare jag, vad jag hade för självbild och målsättningar inför framtiden som barn - jag glömde (i den mån det nu går) den nuvarande mig själv och såg mig i (back)spegeln. Som hjälp tog jag fram gamla anteckningar och "kompisböcker" för att se vad jag skrivit om mig själv och min framtid i dem under förskole-/låg-/mellanstadietiden, vilket självklart är en modifierad bild av mig baserad på ett selektivt minnesurval men som ändå säger en del om mig.
Enligt dem var mina tre högsta drömmar/önskningar om vad jag ville ägna mig åt i livet att bli:
  1. Sjöman - min tolkning nu: sjöfarare, (upptäckts)resande, utforskare av den (symboliska/fysiska) resan
  2. Detektiv - min tolkning nu: också ett slaggs (upptäckts)resande eller utforskare, mysterielösare, människohjälpare i det "godas" tjänst
  3. Förälder till 3 barn - min tolkning nu: som barn är det knappast ett verkligt föräldraskap man föreställer sig utan snarare ett syskonskap, en gemenskap mellan barn i förtroende, vänskap och trygghet, ofta för att tillsammans kunna utforska världen och vardagen
Jag gick sedan vidare till den läsarbiografi jag skrev häromåret där jag sammanfattade och grupperade viktiga estetiska upplevelser - läsningen är ju egentligen bara en aspekt av dem, så (inre/yttre) estetiska upplevelser är en bättre term. Listorna fyllde jag nu på med fler böcker, serier, filmer och spel som fyllt olika funktioner och bidragit till/säger mycket om vem jag är idag. Sedan valde jag ut vilka titlar jag kunde koppla till en/flera av önskningarna ovan:
  • Böcker: Sagan om ringen, Mio min Mio, Jimmy Knapp och Lukas Lokföraren, Momo eller Kampen om tiden, Den oändliga historien, Den mörka materian, Lifarens guide till galaxen, Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå, Agaton Sax, Ture Sventon, Flickan som inte ville gå till dagis, Jag vill också gå i skolan, Zephir på sommarlov, Cirkeln, Sofies värld, Tordyveln flyger i skymningen
  • Serier: Bilbo (i serieversion), Teenage Mutant Ninja/Hero Turtles, Monster, 20th Century Boys, Saiyuki, Death Note, Spirou
  • Filmer: Lejonkungen, Fern Gully, Spirited Away, Min granne Totoro, Det levande slottet, Trigun, The talented mr. Ripley, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Hana Bi, Crouching Tiger Hidden Dragon, The Girl who leapt through Time, Storm, Akane-iro Kurarinetto
  • Spel: Donkey Kong Country, Final Fantasy, Chrono Trigger, Beyond Good and Evil, Persona 3 & 4, Life is Strange, Beyond: Two Souls, Fran Bow, Mirror's Edge, Ico, Journey, Metal Gear Solid
Jag insåg i vilken utsträckning just resan, upptäckterna, mysterielösandet och vänskapen/syskonskapet under dessa känns som centrala inslag i väldigt många av mina avgörande estetiska upplevelser! Intressant. Ture Sventon kändes som en titel som naivt sammanfattade dem väldigt bra, därav denna undersköna bild:

Bild av Sven Hemmel som illustrerade Åke Holmbergs böcker/serier om Sventon.

Sedan gick jag till Google och undersökte vilka bildträffar inom titlar (som jag inte kände till/hade tagit del av innan) som jag fick utifrån att söka på mina nyckelord ovan. Först blev det flera barnböcker:







Sedan dök det upp två adaptioner av den kinesiska berättelsen Resan västerut/till Västern - och jag insåg att jag i min lista ovan hade listat åtminstone en modern tolkning som bygger på just den berättelsen, så de kändes relevanta att ta med:



Sist var det två spelrelaterade träffar (ett brädspel och ett digitalt spel) som också fick vara med:



Nu hade jag funderat och fått fram en del material, vad skulle jag nu göra med det? Kanske åter något abstrakt eftersom jag aldrig jobbar så i vanliga fall? Jag tog texten i listan ovan och experimenterade med att göra om den till symboler i ordbehandlingsprogrammet - plötsligt var den ingen läslig text längre utan ett symbolmyller, ett slags mönster eller struktur, en bild:


Jag avslutade med att lägga alla symbolbilder ovanpå varandra och fick då följande mönster som påminner mig om barken på en trädstam, en molnformation, luftströmmar eller en svärm av krälande/flygande insekter:


Resultatet blev något oväntat, utforskande, annorlunda för att vara mig som dessutom fick mig att reflektera över/utforska vem jag (trodde att jag) var.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar