söndag 22 februari 2015

Kulturorientering 3

3: Charlotte Gyllenhammar (utställning med konstnärens namn).
Utställning av alster av Charlotte Gyllenhammar, 24/1-3/5, Göteborgs konstmuseum.

Det första som slår mig är hur väl man har utnyttjat lokalen, att man gjort den till integrerad del av utställningen som förstärker intrycket av konstverken flerfaldigt. Ekande tomma salar med högt i tak i stort sett försänkta i mörker, sterila vita väggar och som enda belysning blängande spotlights riktade mot konstverken. På väg upp för trappan upptäcker jag plötsligt en uppochnervänd barnkropp dinglande över mitt huvud. Ett ensamt barn väntar mörkret längre upp i lokalen medan golvet närmast väggen pryds av utströdda bleka barnkroppar i vila eller något värre medan informationsbladet upplyser mig om titeln "Dagis". Ansiktslösa barn sitter närmast trappan först knappt urskiljbara i dunklet, stirrandes på en filmduk där ett svartvitt dokumentärt klipp om en frisläppt gisslan loopas om och om igen. En bit ifrån sitter två kvinnokroppar (kallade Double blind) med förbundna ögon fastsurrade rygg mot rygg på två stolar med en skarp spotlight pekandes på dem uppifrån. Vilka de är, dessa anonyma barn och kvinnor och varför de hamnat där förtäljer inte själva konstverken men på några av väggarna finns texter av konstnären som enligt min tolkning handlar om den utsatta blottade kvinnan/kvinnokroppen. Ett flertal av barnen/kvinnorna avbildas uppochner och en av texterna talar om kvinnans oskyddade blottade underliv som vanligtvis göms bland kjolens flödande volanger men likväl finns där. För att göra det hela har flera av skulpturerna inslag av bjärta färger, de fastbundna i Double blind är helt täckta av plastigt knallgult.

Vari ligger obehaget? För det är en mycket obehaglig utställning enligt mig, suggestiv just därför att det är så mycket vi inte vet ett bildligt mörker såväl som ett ordagrant och sedan dessa kroppar. Det anonyma ansiktslösa blir oerhört suggestivt och det känns närmast omöjligt att inte tolka in en massa själv, efter att ha läst texterna på lokalens väggar förstärks obehagskänslan av hur oskyddade och utsatta dessa kroppar/människor är. Samtidigt kan jag tänka mig att andra personer med andra associationer och erfarenhet skulle kunna säga att utställningen inte kändes skrämmande alls - kanske ser de bara ett absurd arrangemang av människokroppar i skarpa färger, en galen utställning med dålig belysning. Jag vill stanna vid Double blind och som tankeexperiment försöka placera in skulpturen i några olika typer av kontext: det färgglada skulle kunna göra den till ett vridet men festligt inslag i en kitschig färgstark omgivning, mot röda draperier och dämpad belysning framstår den som porrigt erotiskt, hade några andra statyer placerats runtomkring hade den kunnat vara en psykologisk skildring om blindhet eller att vara instängd i sig själv utan att nå fram till andra, hade andra statyer stått omkring parvis kunde den berättat om paret bland andra par som inte nådde fram till varandra i sin relation, i en ruffig källarmiljö kunde vi bevittnat en gisslanscen kanske i en thriller där vi vet att hjältarna är på väg eller att paret kommer att lyckas fly - plötsligt blir scenen mer spännande och nästan hoppfull, med levande ljus i bakgrunden och pentagram klottrade över golvet mötte oss en offerritual, ackompanjerat av ett bord med i en annan kontext helt oskyldiga verktyg blir det offren i en tortyrscen ... möjligheterna är många. Är barnkroppen över trappan ett fritt barn på äventyr hängandes i knävecken, en liten cirkusartist som tränar med trapetsen eller en kropp bland andra köttstycken som dinglar upphängda från taket i slakteriets kylrum?

Det som trots allt gör att utställningen mitt i obehaget känns relevant (till exempel att ta med elever på) är att den kan bli ett sätt att närma sig frågor om (kvinno)kroppens utsatthet eller om kroppen som vara genom estetiska uttryck. Tankar kring prostitution/trafficking/organhandel, barns utsatthet i samhället/världen eller genusordning/syn på kvinnlig sexualitet kan väckas och tas upp till diskussion just utifrån frågan om varför utställningen kan upplevas som så otäck. Texterna som ger ytterligare djup är få och lagom långa att orka ta del av och känns därför tillgängliga för flertalet besökare (rastlösa elever med flera). Utställningen bör också kunna fånga uppmärksamheten hos många unga eftersom den lätt kan kopplas till återkommande obehagliga med kittlande inslag i dagens populärkultur - zombies och levande döda, monstruösa varelser i människohamn som varulvar och vampyrer inom urban fantasy, barn/kvinnor som offer och/eller monster i skräckfilm och -spel, kroppen som ett genetiskt bundet ting som anonymt sorteras in i samhällets system i Mortal instruments och Divergent, lemlästning och tortyrorgier riktade mot kroppar i filmer som i Hostel eller Saw. Ett helt annat sätt att närma sig utställningen är att låta eleverna besöka utställningen under minsta möjliga interaktion med varandra och därefter presenter vilka känslor och associationer den väcker hos just dem (men i så fall bör de nog inte läsa texterna som är rätt ledande), kanske kan de även gestalta eller tolka den eller placera in verken i olika sammanhang? Frågan om vad som är konst och vilken funktion denna ska ha fylla kan också diskuteras. Att verken inte är "fina" kanske kan verka frigörande och få eleverna att våga prova på att arbeta med det groteska eller att ta upp "fula" ämnen, känslor och tankar?

Intressant är förresten att jag blev så uppslukad av den stämning och de känslor som utställningen förmedlade att jag egentligen inte hade en tanke på verken som konstruktioner skickligt skapade med en viss teknik/med ett visst material av konstnären - det glömdes liksom bort.

Nu följer några foton och sedan gör jag en koppling till populärkulturen genom skräckspelet Silent Hill 2.

 


Bruket av anonyma/ansiktslösa (kvinno)kroppar i mörkret förde direkt mina tankar till fienderna i spel som Silent Hill 2. Double blind skulle mycket väl kunna föreställa två av spelets sjuksköterskor (första bilden nedan) som övermannats av spelaren. ("Sluta trakassera vårdpersonalen!" vill jag spontant genast skrika till "hjälten" eftersom jag har svårt att inte se kvinnorna som offer oavsett hur farliga och levande döda de än är, typiskt mig ... ) Det av konstnären återkommande motivet uppochnervänd (försvarslös) kvinna (i bur/ställning) används också i olika versioner i spelet. (andra bilden nedan)

 "Jag slipper i alla fall att bli gulmålad - alltid något att vara glad över!" säger sjuksköterskan som försöker se livet (?) från den ljusa sidan även om hon har ett klart krävande arbete och otacksamma patienter ...

"Släpp ner oss! Stoppa kvinnoförtrycket! Upp(ochner) till kamp~!"


Bilder ur spelet Silent Hill 2 från ovanstående sidor.
Silent Hill 2 © Team Silent, Konami, Konami Computer Entertainment Tokyo

Konstmuseets sida om utställningen.
 

lördag 21 februari 2015

Instuderingsuppgift inför Litteraturseminarium 7 del 1 Vygotskij + Karl Axel Pehrson


Jag tänkte direkt på Karl Axel Pehrsons målningar ( <3 ) där han på ett realistiskt (föreställande, icke-abstrakt) sätt avbildar fiktiva växt- och djurarter. Kombinationerna är hans egna men elementen är hämtade ifrån verklighetens arter - växterna har kronblad, stjälk, blad och ståndare/pistiller men ibland animaliska detaljer som ansikten, djuren har i sin tur lemmar, huvuden med ögon och mun och ibland växtliknande kroppar/kroppsdelar. I Vygotskijs anda: fantasi + verklighet/reproduktion = sant och kreativt.

 Vyer från Amlapalalsi II 1977

 Grigelpadda 1978 / Åsnekyckling och Torngurkor 1977

 Svart buskdrake 1970-tal / 6-tåig Prot och Blånosgabil 1982

 Bonus Henricus Caninus Piluliferus 1973

 Amlapalalsia Regia 1976

 Bilderna är hämtade ifrån: http://www.olm.se/1258.html & http://www.olm.se/1274.html.

Hur kan vi utmana elevernas fantasi och erbjuda dem möjligheter att skapa kreativa produkter? Genom att visa bilder av alla de slag, låta eleverna arbeta medan man spelar olika typer av musik, besöka utställningar och till gallerier, gå på (ny)cirkus/teater/film, spela/undersöka spel, ta del av modereportage - helt enkelt: genom att gång på gång ge dem tillgång till kulturella upplevelser. Skapa ett klassrumsklimat där normer och konventioner kan belysas/diskuteras/analyseras/brytas mot, där det de skapar inte talas om i termer av rätt/fel och fint/fult av läraren eller där realism/motiv hämtade ur verkligheten upphöjs till norm/mål. En klass där läraren är lyhörd för den enskilda eleven och öppen för att integrera elevernas egna förslag, intressen och verklighet i undervisningen och uppmanar eleverna till att våga experimentera och kombinera, låna, härma och inspireras av allt möjligt, där process spelar större roll än produkt. En skola där de har tillgång till många slags material utan snäva restriktioner kring användningsområde. En möjlighet att välja olika inriktningar/kurser/grupper eller liknande för att lära sig om områden som intresserar dem. Arbeten som resulterar i "något" såsom en tidning, bok, serie, film, blogg, hemsida, föreställning eller utställning som eleverna kan känna att "den/det här har jag faktiskt (varit med och) gjort!" - En massa tid, resurser, kompetens(utveckling) och personal skadar ju inte heller ... men även förmågan att kunna/orka göra det bästa utifrån de förutsättningar som faktiskt finns.

Kulturorientering 2

2: Mistress of Modern. Estrid Ericson, Svenskt Tenns grundare.
Utställning av/om alster av Estrid Ericson, Josef Frank m.fl. 27/1-1/3, Röhsska museet.

Den här utställningen om Svenskt Tenns produktion bestod av två delar som effektivt kompletterade varandra: dels ett antal möbler, bruksföremål, prydnadssaker och möblerade "rum" att som besökare betrakta och få en känsla av och en visuell uppfattning om, dels av information i text bredvid arrangemangen som gav en djupare bild av vilken historisk kontext föremålen hade tillkommit i - en berättelse om det samtida Europa och om synen på klass och god smak, en berättelse om pionjären Estrid Ericsons liv och den samtida synen på kvinnor i allmänhet.

Jag såg flera anledningar till att besöka utställningen och ska här reflektera över några: Design är något vi lätt glömmer bort eftersom det finns omärkligt överallt runtomkring oss i alla föremål vi kommer i kontakt med. En tur bland möblerna och föremålen i kombination med bakgrundsinformationen fick igång mina tankar om att det alltid ligger så mycket bakom varje slutprodukt - en enskild människas tankar om estetiskt värde och praktiskt funktion, alla samtida idéer som påverkade personens tankar, en tilltänkt målgrupp och en anledning till att denna förväntades uppskatta produkten, synen på vad ett hem skulle vara och vilken typ av vardag som skulle utspelas inom dess väggar. Kanske kan den (till exempel en elev) som säger sig vara ointresserad av det estetiska se att denna faktor ständigt samspelar med en mängd andra som ständigt finns närvarande? Vi har alla åsikter om hur vi inte skulle tänka oss att bo eller om drömbostaden, men vad får oss egentligen att ha dessa åsikter? Vilka påverkar oss och för vilken vinning? Utställningen kan också bli en lektion i historia, samhällskunskap eller genusvetenskap (se till exempel titeln mistress "husmodern" och kopplingen mellan kvinnan och hemmet, synen på hemrelaterad design som andra rangens) - säkert ett uppskattat inslag som avbrott från klassrummet, ett praktiskt exempel på hur sådana "skolkunskaper" faktiskt angår oss och format/formar den värld vi (eller eleverna) lever i. Kanske kan man fortsätta ut i rent filosofiska resonemang om vad ett hem är och hur formgivningen påverkar oss? Inom skapande ämnen skulle utställningen säkert kunna fungera som en inledande inspirationskälla för eleverna innan de själva börjar formge sina föremål - en avdramatiserande vink om att design kan börja varsomhelst och att även det "vardagliga" hemmets utformning har sitt värde. Hur dagens design/inredning skiljer sig från den utställda kan också tas upp till diskussion.

Något jag tycker kunde ha arrangerats på ett bättre sätt är textinformationen som förekommer i stora mängder per skylt på ett fåtal ställen vilket gör den ganska svårtillgänglig - många (inte minst yngre/elever) har ett snabbt tempo och kan tänkas hoppa över läsningen och därför gå miste om utställningens djup och angelägenhet. Varför inte istället låta ett större antal småskyltar utplaceras bland föremålen och möblerna och bli en integrerad del av "rummen", en del av upplevelsen som man ögnar igenom av bara farten? Personligen hade jag uppskattat att även få en aning information om hur den samtida synen på god smak och hemmet såg ut i icke-borgerliga miljöer för att ha något att jämföra med, den delen av befolkningen lämnas liksom utanför och ger en ofullkomlig bild av hur det faktiskt såg ut. Mer information om samtida kvinnors situation i stort hade också gett en bättre bild av varför Estrid Ericson uppfattades och bemöttes som hon gjorde.



(De svartvita bilderna är ifrån Röhsskas hemsida, se länk på raden ovan.)






Veckoreflektion 5 - v 8

Vygotskij beskriver i Fantasi och kreativitet barndomen ett sätt att se på fantasi som jag inte riktigt tänkt på innan. Att även det fiktiva - såsom "stugan på hönsaben" i dikten, eller käppen som blir "häst" i barnets lek - kräver något hämtat ur verkligheten att utgå ifrån. Jag tycker som regel att många av oss brukar dela upp fakta/fiktion, lögn/sanning och verklighet/saga som absoluta motpoler, men för att skapa något nytt så använder vi ju i själva verket fragment av det verkliga. Om vi exempel tänker oss att vi skapar ett fantasidjur, något helt olikt alla kända existerande arter, så utgår vi ju ändå från djur vi känner till - kroppen täcks med en yta av hud/päls/fjäll/fjädrar/insektspansar för vi känner till dessa ytor, vi skapar troligtvis ingen ny yta. På samma sätt förväntar vi oss att djuret ska kunna se och därför använder någon typ av ögon för detta ändamål. Resonemanget om en "verklighetsbank" att skapa fantasi ur påminner mig om hur oerhört viktigt det är att eleverna (bland annat i skolan) får tillgång till en mängd uttryck, upplevelser, tolkningar och synvinklar att skapa sin vidgade världs-/verklighetsbild utifrån. Även de elever som ser kultur/konst och liknande som ointressant/irrelevant att ägna sig åt behöver ges exempel på att kulturen är sprungen ur och kräver ett utbyte med just verkligheten. Vygotskij anser även att vuxna rent principmässigt bör ha tillgång till en rikare verklighetsbank av intryck/upplevelser och alltså har en rikare fantasi - som lärare oavsett ämne har vi ett ansvar för att motverka att eleverna tappar tilltron till sin egen fantasi och skapandeförmåga, att de inte stelnar i vuxenlivets roller och normer och vågar blanda verklighet och fantasi i sina uttryck.

Trots sitt sociokulturella synsätt tycker jag ibland att Vygotskij bortser ifrån hur starkt samhällets sociala koder och hierarkier inverkar på vår syn på kreativitet, att vi är flockvarelser och i våra preferenser styrs av det sociala i större utsträckning än det individuella och biologiska - detta tycker jag ges mer plats Barns bildskapande där exempelvis synen på att naturtrogen avbildande teckning framställs som det mest avancerade stadiet i barnets bildskapande-utveckling problematiseras, och i exemplet med barnet som använde ett stadiums tecknarstil och perspektivframställningsteknik i förskolans miljö men parallellt en helt annan stil/teknik i hemmet hos den konstnärliga pappan. Som lärare är det för mig viktigt att inte hamna i rätt/fel och fult/fint när det gäller elevernas skapande, utan att förespråka utforskande utlevande kreativitet - men även kunna bidra med tekniker och redskap för elever som eftersträvar en viss stil/ett visst uttryck. Att "härma" är inte fel/fult utan vårt sätt att lära, vi behöver få en uppfattning av något innan vi kan börja tolka och omvandla det - att låta eleverna hämta element från existerande konst/populärkultur ser jag som något positivt.

Assignment 2.1/Assignment 3 och fredagsseminarierna om dessa har gjort mig sugen på att testa nya uttryckssätt och gjort det något mer tydligt för mig hur utvecklande det kan vara att försöka fokusera på processen istället för resultatet. Att vi faller i återupprepande av redan bemästrade uttryck/uttryckssätt istället för att våga oss på nya med risk att "misslyckas" kopplar jag till Vygotskijs syn på den hämmade vuxnas outnyttjade fantasibank och vår hierarkiska syn på fina/fula framställningsformer (i Barns bildskapande). Det jag prövade på till assignmenten var fotografi, porträtt, (digital) målning och att inte "ångra" när jag tyckte det blev "fel" i bildprogrammet. Sokratiska samtal knyter också an till att utforska, pröva nya ståndpunkter, att inte värdera andras åsikter eller komma fram till ett "rätt svar". Det känns som en vanesak att lära sig tänka/tala i de banorna, men som något mycket nyttigt oavsett sammanhang för både elever och vuxna att få grepp om.

Vad har jag lärt mig? Från litteraturen har jag fått igång nya tankar om hur fantasi/verklighet hör ihop (och kopplingen till skolan), idén om vuxnas outnyttjade fantasibank, den stadiebundna synen på barns bildskapande-utveckling och dess koppling till vår hierarkiska syn (skolan). Från assignmenten har jag tränat på att sätta process framför produkt och provat nya tekniker.


 

fredag 20 februari 2015

Sokratiska samtal 1

 Marina Abramović: The Artist Is Present








Assignment #3 Tre regler

Uppdraget vi fick att genomföra lyder som följer:
 

Sätt upp tre regler.
Håll dig till dem.

Ett utmärkt tillfälle att öva på sånt jag vanligtvis inte väljer att göra och/eller inte har mycket erfarenhet av. Jag kom nästan direkt på hur jag ville arbeta (regel 1) och sedan kom snabbt 2:a/3:e regeln av bara farten. Låt det lömska självplågeriet (?) börja~! ];

Mina 3 regler:
  1. (träna på att) måla digitalt i ArtRage med färgverktygen i programmet, använda min Wacom Bamboo-ritplatta - har jag gjort, tränat på ett av färgverktygen
  2. jag får inte trycka på "ångra", blir det fel så låter jag det vara kvar - glömde jag bort ibland, men följde ändå regeln okay
  3. måla ett porträtt utifrån ett foto som dyker upp när jag googlar "porträtt assignment" - jupp
 
Valde det här fotot bland sökresultaten, lade det som bildens understa lager som referens.




Valde verktyget som såg ut som en pensel på knappen, det visade sig vara en inte så flytande färg som inte kladdade mycket. Målade på en hudton ovanpå fotot, gjorde det rätt ungefärligt och ville inte hamna i perfektionism. Lade sedan till några mörkare partier i en närliggande färgton med smalare pensel.




Tog bort referensfoto eftersom det kändes för stelt att måla ovanpå det, lade det vid sidan av och fortsatte måla dit lite mer mörka partier med ny färg och tjockare pensel.



Tog bort referensfotot helt eftersom jag ville fokusera på att öva med penseln framför att försöka efterlikna själva fotot. Insåg att de tomma ytorna kring munnen och glasögonen gjorde det svårt att minnas ursprungsformen, målade egna spontana versioner istället som nog skulle bli lite annorlunda mot fotots.



Målade dit fler färgtoner och duttade dem över varandra för att få nåt slags mellantoner.



Mer duttande, fick några oväntade toner ibland när färgerna blandades. Målade över med vitt och provade att ändra formen på glasögonen och munnen lite. Plockade fram referensfotot när jag kände mig klar, konstaterade att glasögon och mun fått en annan form - mer än vad jag mindes för munnen - men att det blivit ett någorlunda likt porträtt som utgick ifrån fotot som det var tänkt (regel 3).



Vill vid ett senare tillfälle testa fler av färgverktygen än penseln + olika inställningar på dem - vill gärna bråka med nåt mer flytande och kladdigt - och se hur olika underlag - papper, canvas m.fl. - påverkar/påverkas av färgen. Övat med penseln har jag i alla fall gjort + på att utgå ifrån ett foto och att göra ett porträtt. [:
 

onsdag 18 februari 2015

Assignment #2.1 Fyll tomrummen i mig

Uppdraget vi fick att genomföra lyder som följer:


Använd kroppen.
Fyll tomrummen.
 
 

Tillägg till assignment #2. Det egna tomrummet. Ögonen brukar kallas för "själens spegel" och visar oss en spegelbild av det inre tomrum vi kan känna. Genom pupillerna skymtar två tomma gapande håll som leder direkt in i huvudet, om man så vill direkt in i hjärnan där alla tankarna ryms, två gångar till vårt inre. Blicken säger mycket om hur vi mår.

Fotografi och självporträtt, vilket jag sällan jobbar med. Taget med mobilens kamera, sedan användes det filter i mobilens bildvisningsprogram som kallades "svartvit" vilket gjorde bilderna svartvita (!) och sedan filtret "överexponerad" (1/2/3 gånger) vilket gav skarpa kontraster. Jag tycker detta gjorde att fokus hamnade på ögonen och resten av ansiktet tonades ut och blev en del av omgivningen/bakgrunden.