lördag 21 februari 2015

Instuderingsuppgift inför Litteraturseminarium 7 del 1 Vygotskij + Karl Axel Pehrson


Jag tänkte direkt på Karl Axel Pehrsons målningar ( <3 ) där han på ett realistiskt (föreställande, icke-abstrakt) sätt avbildar fiktiva växt- och djurarter. Kombinationerna är hans egna men elementen är hämtade ifrån verklighetens arter - växterna har kronblad, stjälk, blad och ståndare/pistiller men ibland animaliska detaljer som ansikten, djuren har i sin tur lemmar, huvuden med ögon och mun och ibland växtliknande kroppar/kroppsdelar. I Vygotskijs anda: fantasi + verklighet/reproduktion = sant och kreativt.

 Vyer från Amlapalalsi II 1977

 Grigelpadda 1978 / Åsnekyckling och Torngurkor 1977

 Svart buskdrake 1970-tal / 6-tåig Prot och Blånosgabil 1982

 Bonus Henricus Caninus Piluliferus 1973

 Amlapalalsia Regia 1976

 Bilderna är hämtade ifrån: http://www.olm.se/1258.html & http://www.olm.se/1274.html.

Hur kan vi utmana elevernas fantasi och erbjuda dem möjligheter att skapa kreativa produkter? Genom att visa bilder av alla de slag, låta eleverna arbeta medan man spelar olika typer av musik, besöka utställningar och till gallerier, gå på (ny)cirkus/teater/film, spela/undersöka spel, ta del av modereportage - helt enkelt: genom att gång på gång ge dem tillgång till kulturella upplevelser. Skapa ett klassrumsklimat där normer och konventioner kan belysas/diskuteras/analyseras/brytas mot, där det de skapar inte talas om i termer av rätt/fel och fint/fult av läraren eller där realism/motiv hämtade ur verkligheten upphöjs till norm/mål. En klass där läraren är lyhörd för den enskilda eleven och öppen för att integrera elevernas egna förslag, intressen och verklighet i undervisningen och uppmanar eleverna till att våga experimentera och kombinera, låna, härma och inspireras av allt möjligt, där process spelar större roll än produkt. En skola där de har tillgång till många slags material utan snäva restriktioner kring användningsområde. En möjlighet att välja olika inriktningar/kurser/grupper eller liknande för att lära sig om områden som intresserar dem. Arbeten som resulterar i "något" såsom en tidning, bok, serie, film, blogg, hemsida, föreställning eller utställning som eleverna kan känna att "den/det här har jag faktiskt (varit med och) gjort!" - En massa tid, resurser, kompetens(utveckling) och personal skadar ju inte heller ... men även förmågan att kunna/orka göra det bästa utifrån de förutsättningar som faktiskt finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar