tisdag 3 februari 2015

Workshop 5 Intro Assignments

Intro Assignment 1: "LOND"

Boktitel: Kropp och kläder,
klädedräktens konsthistoria
Författare: R. Broby-Johansen
Förlag: Rabén & Sjögren

Bild 1: Kropp och kläder


Bild 2: Ädlare än ädelstenarna (sid. 33)


Bild 3: Privatdetektiv Lond

Här skulle vi försöka gå utanför ramarna för vad vi brukar välja att göra. Jag valde därför dels att blanda tyger med mönster och färger som jag spontant tyckte "inte passade ihop" och dels att täcka figuren med lager av tejp för att få en blank yta (jag gillar inte blanka, plastiga saker ... ). Att ändå få till ett resultat som jag kände mig nöjd med var faktiskt lite utmanande - men nyttigt.



Bonus: Londs äventyr!

Lond undersöker ledtrådar på brottsplatsen.

Inget undgår Londs skarpa blick.
Lond hittade ett offer! Dock lite för sent ... det var inte mycket kvar av personen. Nåja.

 Ett spår av blod!?

... Som leder fram till kaffebryggaren. Vad har egentligen hänt här?

 Lond påträffar en suspekt individ som tas in för förhör.

 Något står inte rätt till med individen som irrade omkring vid brottsplatsen,
Lond känner det. Något är fel, fruktansvärt fel ... (se bara på blicken, typisk mördarblick?)

Fortsättning följer. [:<


Intro Assignment 2: FRÅGETECKEN

Låt oss skapa slumpmässighet och osäkerhet!
Låt oss ifrågasätta och vara kritiska!

Jag hittade en anonym yta vid HDK:s entré som bara bad om att få bli en bana, ett slott med tegelmurar vari en strid utkämpades mellan gott och ont. Hur kunde frågetecknet bli en del av scenen? Jag tänkte på ?-blocken i Super Mario, och ritade utifrån det mitt Super Kattio-gäng. Kanske innehöll ?-blocket något magiskt föremål som hjälpte Kattio att mot alla odds lyckas besegra ondskan?
Ingen vet, mina bilder förtäljer ingenting - därför kan varje betraktare fundera vidare på sitt sätt över dramats upplösning. [:






Kärlekens spel, i det kan allting hända~! Aktivera den romantiskt röda maskinen nedanför skylten så väljer den slumpmässigt ut en lämplig partner åt dig att gå på date med - finner du den rätta den vägen så måste det väl ändå kallas för en verklig "hjärtstartare"? Ta chansen: hjärta + hjärta = ? [:


Vi har alla gjort det ... köpt saker vi absolut inte behöver bara för att de var så billiga.
Härmed ifrågasätter jag det hurtiga utropstecknet på Fyndlådan - var kritisk, konsument. [;
 

När vi åker hiss förväntar vi oss inga överraskningar, vi trycker på knappen med 3:a och förväntar oss att hamna på våning 3 - inga konstigheter där. Låt mig presentera: Mysteriehissen! Tryck på ?-knappen för att transporteras till ... varsomhelst, helt slumpmässigt, hissen vet inte ens själv vart den tar oss. En mekanisk intetsägande miljö som hissen där det är lätt att bli hemmablind och ointresserad av att finna de små unika detaljerna i omgivningen - nu kan vi återupptäcka hissen på nytt. Tryck på knappen, du vet att du vill. [;


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar