torsdag 5 februari 2015

Workshop 4:b Tolkning av verket Stairs genom animation + Reflektion

Inspirerad av:
Verk: Stairs (2012) Utställning: Repeat Patterns
Konstnär: Johanna Friedman www.johannafriedman.com
Galleri: Two Little Birds www.twolittlebirds.se

Jag valde en utställning på måfå utan att läsa om den innan jag gick dit för att (i den mån det nu är möjligt) komma dit utan förväntningar och redo att insupa intryck av vad det nu var som väntade mig. Det första intrycket blev ändå ett bekvämt litet "det här är väl inget som passar mig?", regelbundna monokroma mönster i upprepning på bildvävar ... men vid närmare anblick kunde jag direkt se fördelar hos den här typen av motiv när jag skulle spåna på en egen tolkning utifrån de tekniker vi jobbat med tidigare, nämligen serier och stopmotion. För att skildra en rörelse upp- eller nedför trappor, eller i förlängningen bara en promenerande figur försöker man väl avbilda just en regelbunden upprepad rörelse? Att det känns lagom enformigt att ägna sig åt att rita upp sådana sekvenser har väl inneburit att jag aldrig lagt ner mycket tid på det, men samtidigt är det väl urtypen av rörelse för att skapa illusionen av rörlig bild? Det känns som något relevant att pröva på, för att få in hur rörelser fungerar i allmänhet? Ett sätt att gå vidare i mitt stopmotion-utforskande, eller i teckning i stort.

Jag började alltså sittandes i utställningslokalen att rita upp lite idéer - trappor, kanske inte bara för transport utan som i verket Stairs ett sätt att uttrycka form, struktur, mönster och djup, ett slags landskap ... meditativt ... hissar i rörelse kan skapa känslan av vertikal rymd ... och evighetskänslan i verken av trappor och byggnader som monotont fortsatte i all evighet, det skulle ju passa bra i en liten film om att gå och gå men aldrig komma nånvart, ett allmänt mänskligt problem både kroppsligt men även psykiskt, vi mal på i våra vanor, lever i monotona stadslandskap, tramp tramp, trask trask ... djupa livsdilemman kombinerat med teckningsövning, funkar för mig! [: Jag valde därför att låta min tolkning bli en stopmotion-animation. För att kunna hålla mig till en strikt monokrom men ändå tydligt nyanserad palett och att verkligen kunna upprepa samma former i flera bildrutor valde jag att rita digitalt i lager på lager i bildprogrammet ArtRage. Efter ett tag fick jag lust att koppla in serier också så jag lade in några rutor i animationen för att i större svep kunna skildra en del av figurens rörelser. När alla (runt 210) bildrutorna var klara slängde jag in dem i Movie Maker, testade några övergångsanimationer som fanns i programmet för att se hur det funkade, sen var den lilla trapp-filmen klar.


Här är min skiss som blev utgångspunkten för animationen:


Så jobbade jag alltså vidare utifrån vad jag hittills lärt mig om stopmotion (och en aning serier) och med ett tema jag väl kände igen från livet och vardagen. Utställningen var sevärd för mig just för att den genom att vara något annorlunda än vad jag brukar dras till blev en möjlighet både till vidareutveckling och till att se hur denna typ av framställning kunde kopplas till uttryck som låg mig närmare/som jag var mer van vid. - Och detta tror jag även gäller för många elever, animation kan bli ett sätt att arbeta utifrån deras erfarenheter med möjlighet att koppla in andra (för dem) nya områden.

Okay, här kommer filmen. Enjoy. [:


SE DEN HELST I HD! [:


Ritad: i ArtRage med en Wacom Bamboo-ritplatta
Redigerad i: Windows Movie Maker för Windows 8
Antal bilder i sekvensen: ca 210 st. [:

© Sara Magnusson-Carlos [:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar