torsdag 12 februari 2015

Assignment #2 Fyll tomrummen

Uppdraget vi fick att genomföra lyder som följer:


Använd kroppen.
Fyll tomrummen.
 
 

Min första tanke var att använda mig av fotografier på människor och att göra något av "tomrummet" omkring kroppen i bilden. Kanske rita figurer? Göra collage? Jag tänkte vidare att jag kunde använda andra foton på människor och göra collaget med delar av deras kroppar - ett slags ny kropp, inuti de tomrum kroppen i det ursprungliga fotot erbjöd. Begagnade dam-/vecko-/skvallertidningar införskaffades där det fanns gott om bilder på kändisars kroppar/ansikten och reklam för skönhetsprodukter/smycken/kläder och dylikt där kroppar/ansikten också fanns med. Tankegångarna gick dock direkt från ett fysiskt tomrum på papperet till ett symboliskt inre tomrum som vi på olika sätt försöker fylla i våra liv - vi konsumerar, överkonsumerar, samlar (mer eller mindre maniskt) föremål som ska uttrycka vem vi är, visa det vi inte själva kan gestalta, ge mening åt våra liv.

Kroppen blir en målarduk där vi applicerar smink, tar bort/lägger till/stylar hår, klär den med kläder och accessoarer. Symboler som ska uttrycka vår personlighet. Vi söker ofta erkännande och uppskattning ifrån andra, numera även virtuellt på nätet där vi publicerar selfies och egna alster med förhoppning om en vänlig kommentar, en delning, en "like" ... vi överöses också (bland annat på nätet) av stereotypa bilder och idealiskt tillrättalagda människor, idéer om hur kön ska gestaltas, idéer om vad skönhet innebär.

Hemmet fylls med fysiska objekt, ibland tar de över kontrollen och gör oss som besatta. Vi vill att de ska fylla ett tomrum - i vårt hem, i våra liv, i vår självbild, i oss själva. Vi lägger otroliga mängder tid och pengar på att inreda våra bostäder. Våra hobbies märks också genom val av föremål, prydnadssaker och möbler. Ibland finns det husdjur eller mänskliga familjemedlemmar i hemmet som vi intresserar oss för, anpassar bostaden efter och vill visa betydelsen av för oss själva och omvärlden - kanske också ett sätt att fylla ett tomrum genom den bild av oss själva vi väljer att visa upp. Men familjen är även något som skulle lämna ett stort tomrum om den försvann ur våra liv. Tomrum i bostaden, tomrum i oss. Ett tomrum vi då behöver fylla med någon eller något annat.



I slutändan ledde arbetet med ovanstående tankar fram till 2 produkter:

1: En teckning som dels gestaltar en person som låtit maniskt samlande fylla kroppens tomrum (i dubbel bemärkelse) och blivit en "kattmänniska"; dels en person som söker bekräftelse genom att arbeta med och visa upp sin kropp, men som sedan länge bländats av idealbilder och fått en förvriden uppfattning om den egna kroppen och det egna jaget, kroppens fysiska/psykiska tomrum växer och personen försöker fylla dem med yttre bekräftelse och attribut. Tanken var att försöka uttrycka personernas försök till självförverkligande och att experimentera med olika kroppsformer (och deras fysiska tomrum), vilket jag tyckte fungerade bra. Jag valde (nästan omedvetet) att denna gång arbeta med kulspetspenna vilket är det teckningsredskap som ligger mig närmast till hands, men vilket också kändes bra som omväxling då jag använt helt andra tekniker i mitt förra assignment/intro-assignmenten. Personerna skulle också kunna ha byggts upp i 3D av något material men jag valde bort det den här gången då det skulle ha blivit mer tidskrävande.
2: Ett tiotal förslag på möbler/inredning för ett hem som både skulle involvera kroppar/kroppsformer och försöka fylla dessas fysiska tomrum på något praktiskt sätt, ritade i kulspets. Exempelvis blev bilderna i familjeporträttet det som fyllde hjärtats tomrum och omfamnades av kroppen/ramen; tomrummen under/bakom fåtöljen blev utrymmen för husdjuren som delade människans fysiska/inre utrymme; fönsterramens brist på hår eller färg/liv kompenserades genom krukväxter i dolda fack som spirade kring huvudet; barnets säng blev i en figurs trygga hand med figurens hår som draperi (medan barnet fyllde tomrummet i den vakande figurens liv) ... Förslagen skulle utan tvekan kunna byggas om det hade funnits mer tid. Jag tyckte att resultatet blev ombonat och lekfullt, kanske är den här typen av möbler/inredning något vi spontant skulle säga passar bäst för barn men jag tror den kan vara till nytta för vuxna med. [:

Tankar om användning i skolan:

"Tomrum" kan tolkas på många sätt, om eleverna förstår att läraren tillåter tolkning istället för ett visst förutbestämt resultat kan uppgiften säkert fungera bra att diskutera och gestalta både enskilt och i par/grupp. Helst ska de få välja material och teknik själva om det tycker att det känns inspirerande, i annat fall kan man börja med (att föreslå) några få material/tekniker. Min tolkning av inre tomrum ledde precis som den av fysiskt tomrum i hemmet (en "psykisk" miljö/livet) till många idéer och bör kunna resultera i en massa intressanta bilder/konstruktioner. De båda tolkningarna leder också till att eleven får arbeta med att utveckla frågor/ämnen som är viktiga för hen.


(Högerklicka på bilderna och öppna dem i ny flik så blir de större och tydligare.)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar