torsdag 5 februari 2015

Assignment #1 Bygg din egen värld

Uppdraget vi fick att genomföra lyder som följer:

Köket är källan,
materialet finns,
bygg din egen värld.


Jag bestämde först av allt att min "värld" skulle bestå av symboliska representationer av viktiga aspekter i mitt liv i form av föremål/material jag fann i köket, istället för att konstruera ett slags avbild av "världen" med föremål/material som byggmaterial. Anledningarna till tillvägagångssättet var 1: att jag tror att jakten på och arrangerandet av föremålen även leder till att man börjar reflektera över vad som har var varit i ens eget liv/ens egen "värld" och varför just detta har haft betydelse, därefter innebär det ytterligare tankearbete att välja föremål att använda som representationer och i efterhand även varför man spontant valde just det föremålet; 2: genom att utgå ifrån symboler i arbetet blir uppgiften enligt mig mycket mer inkluderande, exempelvis för elever - istället för att avbilda "fint" och "rätt" blir sökandet och arrangerandet av symboler ett öppet kreativt arbete där resultatet inte är förutbestämt och mäts utifrån en rigid måttstock, eleverna behöver inte vara rädda för att göra fel och kan våga uttrycka starka känslor och ställa (olösliga) frågor, även de elever som anser sig har levt ett för ointressant/händelsefattigt liv kan dramatisera det genom symbolerna och göra det extra färgrikt utan att ifrågasättas av andra eller uppleva att de har fel.

När jag letade efter föremål blandade jag två tillvägagångssätt, 1: att utgå ifrån en period/del av "världen" och välja ut viktiga delar som jag sedan sökte efter föremål som kunde representera, tankegången kring det första föremålet gick såhär: skyddad första tid i livet - nytt liv, ägg, koka och skala toppen så att vitan och gulan/barnet "tittar ut" i världen - omhuldat/varmt/kärlek, röd hjärtformad skål, röd servett att "bädda med"; 2: det omvända, att rätt mållöst se mig om i köket och utifrån det föremål jag spontant fäste blicken vid fundera över dess symbolik i "världen". (Eftersom elever tänker på olika sätt är det bra att minnas att det inte finns ett bestämt steg 1, utan att sökandet kan börja i båda ändarna.)


Här antecknade jag föremålen allteftersom jag valde/hittade dem och grupperade dem efter olika perioder i/delar av mitt liv:


Den första "världen" för det lilla barnet - varmt, tryggt, nära, begränsat, kärleksfullt, fullt av nya saker att betrakta för första gången när man knackat sig ut genom skalet.



Den andra "världen" för barnet: familjen - föräldrar och syskon, i mitt fall ett småsyskon som kom in senare i livet och därför kommer in en bit ifrån de andra i bilden när "världen" vidgas ytterligare. Barnet har också vuxit till sig och blivit lite mer hårdhudad i form av en clementin. Basen är en bricka gjord av en släkting och representerar också familjen.




Den tredje "världen": upptäckter i hemmet och närområdet - bilder, färg/form, sagor, filmer, serier; en bild från vårt sommarställe på Rörö, en vidare värld rent geografiskt; deg att knåda som symboliserar skaparglädje med även barnets formbarhet; djur och natur, husdjur, kaninpellets.





Den fjärde "världen": skolan - måttstock att mätas mot och avgränsas av, siffror/bokstäver/symboler; smålökar i nät för kamratskapen med jämnåriga, medvetandet om/testandet av gränser och begränsningar, att vara "både stor och liten"; kärlek och vänskap; äpplet kunskapens frukt, nyfikenhet; guldstjärnor beröm, bedömning, gradering, betyg, rangordning; saffran/te nya smaker, dofter, upplevelser - intryck från andra grupper och länder, världen vidgas geografiskt.





Den femte "världen": tonår/vuxenliv - (dockskåps)spis vuxenroll, att sköta eget hem, flytta hemifrån, laga egen mat; caviar/rom social hierarki, "fint"/"fult"; spegel med inbyggd hårborste skönhetsideal, förändrad kropp; tampong, könsmognad, könsordning, genusrelaterad identitet; clementin nytt liv, mitt systerbarn föds; duplo-kloss att konstruera sin vardag/sitt liv/sin "värld"; snus (inte min, lånad ... ) missbruk, beroende; karamell och kosttillskottstabletter hälsa, kost; kniv med gummiband om handtaget det farliga/skadliga inom/omkring oss, rädsla, fördomar och gummibandet som symbol för människans förvånande seghet, anpassningsbarhet och förmåga att överleva; pengar ekonomi, ekonomisk ojämlikhet; mortel med mortelstöt och fågel inuti ångest, depression, att hindra eller skada sig själv och mala och bulta på sitt inre/livets fågel; mat-/äggklocka tidens/livets oupphörliga obönhörliga gång, vare sig vi vill det eller inte, memento mori; spännband som inramning av livets alla delar som dock har lämnats öppet eftersom att inga tydliga gränser finns, det finns alltid rum för växande och förändring.



 

Hoppas att det var intressant att ta del av [: nu ska jag kika på vad ni andra i klassen gjort. 0:
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar