fredag 20 februari 2015

Assignment #3 Tre regler

Uppdraget vi fick att genomföra lyder som följer:
 

Sätt upp tre regler.
Håll dig till dem.

Ett utmärkt tillfälle att öva på sånt jag vanligtvis inte väljer att göra och/eller inte har mycket erfarenhet av. Jag kom nästan direkt på hur jag ville arbeta (regel 1) och sedan kom snabbt 2:a/3:e regeln av bara farten. Låt det lömska självplågeriet (?) börja~! ];

Mina 3 regler:
  1. (träna på att) måla digitalt i ArtRage med färgverktygen i programmet, använda min Wacom Bamboo-ritplatta - har jag gjort, tränat på ett av färgverktygen
  2. jag får inte trycka på "ångra", blir det fel så låter jag det vara kvar - glömde jag bort ibland, men följde ändå regeln okay
  3. måla ett porträtt utifrån ett foto som dyker upp när jag googlar "porträtt assignment" - jupp
 
Valde det här fotot bland sökresultaten, lade det som bildens understa lager som referens.




Valde verktyget som såg ut som en pensel på knappen, det visade sig vara en inte så flytande färg som inte kladdade mycket. Målade på en hudton ovanpå fotot, gjorde det rätt ungefärligt och ville inte hamna i perfektionism. Lade sedan till några mörkare partier i en närliggande färgton med smalare pensel.




Tog bort referensfoto eftersom det kändes för stelt att måla ovanpå det, lade det vid sidan av och fortsatte måla dit lite mer mörka partier med ny färg och tjockare pensel.



Tog bort referensfotot helt eftersom jag ville fokusera på att öva med penseln framför att försöka efterlikna själva fotot. Insåg att de tomma ytorna kring munnen och glasögonen gjorde det svårt att minnas ursprungsformen, målade egna spontana versioner istället som nog skulle bli lite annorlunda mot fotots.



Målade dit fler färgtoner och duttade dem över varandra för att få nåt slags mellantoner.



Mer duttande, fick några oväntade toner ibland när färgerna blandades. Målade över med vitt och provade att ändra formen på glasögonen och munnen lite. Plockade fram referensfotot när jag kände mig klar, konstaterade att glasögon och mun fått en annan form - mer än vad jag mindes för munnen - men att det blivit ett någorlunda likt porträtt som utgick ifrån fotot som det var tänkt (regel 3).



Vill vid ett senare tillfälle testa fler av färgverktygen än penseln + olika inställningar på dem - vill gärna bråka med nåt mer flytande och kladdigt - och se hur olika underlag - papper, canvas m.fl. - påverkar/påverkas av färgen. Övat med penseln har jag i alla fall gjort + på att utgå ifrån ett foto och att göra ett porträtt. [:
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar