Instruktioner inför seminariet enligt anslag på Gul:
Formulera ett ”välslipat” argument för att bildundervisningen i skolan borde utökas. Förbered att muntligt framföra din argumentation under morgondagens seminarium med Lars-Åke Kernell.
Du skall alltså fundera på hur du kan prata om och argumentera för ditt ämnes vikt i din kommande profession. Detta gör du med utgångspunkt ur den litteratur vi hittills behandlat under kursen (ev. även egna referenser som komplement).
Bra att utgå ifrån är att du kan behöva förklara på olika sätt beroende på vem du pratar med. Vem är det du skall bemöta? En elev, en kollega, en politiker, en förälder. Fundera över flera sätt att prata om och argumentera för ditt ämne, pröva flera mottagare.
Lite argument kommer här:
- Personlig utveckling, självkännedom, empati, uttryck, reflektion, problemlösning och förmåga till kommunikation. (Löfstedt, läroplan)
- Möjlighet att tolka, finna nöje i, kritiskt granska - 'brett allmänt kritiskt tänkande' - och ha nytta av visuella budskap/uttryckssätt. (Smith, läroplan)
- Nyttigt för eleven som samhällsmedborgare, konsument och i sitt framtida arbetsliv. (läroplan)
- Insikt i samhällets normer, fördomar, historia, kunskapssyn och politik. (Löfstedt)
- Förmåga att reflektera över sin egen process, insikt i att process också spelar roll - inte bara slutprodukt.
- Kontrast mot/berikande av andra skolämnen och dessas kunskapssyn - uppskattat av elever.
- Möjlighet att göra aktiviteter i olika miljöer ute/inne, inom/utanför skolans väggar på skoltid. Miljöer/lokaler som ger möjlighet till att vara ifred, eller underlättar att arbeta ihop. (Smith)
- Möjlighet att knyta an till elevernas värld, vardag och intressen t.ex. genom populärkultur, reklam och IKT (informations och kommunikationsteknik). (läroplan)
- Underlättar även inlärning av andra (ämnens) ämneskunskaper. Berikar andra ämnen.
- Utökande av "kunskapsbanken" som underlättar all sorts (kreativt) arbete/tänkande. (Vygotskij)
Fler anteckningar från seminariet:
- Fritt på ett sätt som blir kreativt för eleverna, inte "helt fritt" utan lagom styrt + rättvist = tryggt.
- Elevfrågan "Hur då?/Hur gör man?/Hur ritar man det? ('rätt')." Ge verktyg genom exempel på tekniker, men inte tala om rätt/fel, fint/fult ...
- Undervisning i dialog med eleverna. (Vilka hörs/hörs inte?)
- Medmänniskor, medborgare, medarbetare.
- Att "bli till" i mötet med andra.
- Kunna motivera sina beslut.
- Ämnenas hierarki. Vilka ämnen passa bäst vilken tid på dagen?
- Ämnesintegrerat arbete/kommunikation mellan ämnena (och ämneslärarna). Vilka ämnen för företräde/mer tid än andra?
- Nytta och nöje, visst kan de förenas?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar