tisdag 3 mars 2015

Assignment #4 Tillägg

Jag tycker inte att jag nämnde ett skolperspektiv så här kommer ett tillägg till:

Jag tror generellt att arbete där man inte har full kontroll - trots frustrationen det väcker - kan vara väldigt utvecklande. Om slumpen får avgöra arbetsgången och arbetssättet - som då jag slumpade fram i vilken ordning jag skulle tolka referensbildens bitar och vilken teknik jag skulle använda för varje bit - ges man tillfälle till att pröva på tekniker man annars inte hade valt att använda sig av. Att sätta upp olika regler/begränsningar för arbetet - som att bilden ska ritas uppochner eller med ett klumpigt/ovant verktyg som finns till hands, eller att som referensbild ta det första man ser/något man annars inte hade valt att inspireras av - gör som regel att man tar det hela "mindre seriöst" i den betydelsen att man vågar experimentera och misslyckas, pröva nytt och släppa förgivettaganden, ideal och konventioner. Utgången för arbetet är inte heller alltid given vilket kan ge utrymme till kreativitet i sig.
 
Vad jag vill framföra är helt enkelt att variationer av det upplägg jag använde under genomförandet av assignment #4 bör i undervisningen på en skola kunna verka avslappnande och frigörande på eleverna - kanske i början av kursen/terminen/utbildningen för att skapa en god stämning, eller senare när eleverna fått pröva fler tekniker just för att få dem att stanna upp och reflektera över hur de kan begränsa sig själva - en återgång till att våga testa, experimentera och "leka", att fokusera på processen då de inte längre strävar efter att förutbestämt slutmål eller en viss produkt. I klasser då eleverna hetsas av att de tror sig behöva konkurrera med varandra är det nog också fruktbart med ett sådant upplägg där allas process/resultat kommer att se olika ut och inte på samma sätt kan mätas som "bättre"/"sämre" gentemot varandra eller i förhållande till ett tydligt ideal. Att utgå ifrån referensbilder man inte annats hade valt låter eleverna komma i kontakt med ovana eller mindre uppskattade stilar/typer av visuella intryck som de sedan genom att tolka kan greppa och kanske integrera i sin egen repertoar av uttryckssätt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar