söndag 15 mars 2015

Assignment #6 Tillägg

Uppdraget vi fick att genomföra lyder som följer:
  
  
Med makt,
ringa in makt.
  
  
Jag tänkte på makt i form av alla de krav, könsroller och förväntningar vi omges av - inte minst för oss kvinnor som ofta förväntas bete sig, uttrycka sig, se ut och vara i enlighet med ett antal normer och restriktioner. Sedan gäller detsamma såklart även för männen, men för att fokusera på kvinnorna så påverkas vi även "indirekt" av de destruktiva och förtryckande mansroller samhället föder, vi förväntas också drabbas, vi förväntas bli offer, att vara de som råkar ut för männens agerande (på gott och ont) medan vi är den passiva parten. Makten i alla dessa påtryckningar ville jag avbilda som något som ordagrant ringade in en, jag skissade först på en teckning där en person - som under ritandets gång blev till en kvinna - befann sig fastkedjad i mitten av en stor cirkel, runt om den ringades cirkelns makt in av olika i konsten - och flera ursprungligen i mytologin - förekommande kvinnogestalter som hade börjat förstöra den hämmande cirkeln och kedjorna utifrån för att släppa människan fri. Det blev gestalter som Venus från Willendorf och Mona Lisa men även Athena, Bastet och Tiamat.
   
Cirkelns innehåll och (innehållets) form var jag lite osäker på, jag tänkte först på krav på kvinnor från media, samhället i stort såväl som inom konsten (kanske i kombination) men bestämde att begränsa mig till krav/budskap som mötte kvinnor - vilka ofta kan inkludera åsikter om estetisk och uttryck - och tankarna gick till budskap i form av bokstäver. Att skriva egna ord kändes begränsande eftersom att detta snarare skulle bli en repetition av mina egna förväntningar på sådana budskap, så jag beslöt att äntligen använda den där traven av norpade dam- och skvallertidningar jag fixade till ett tidigare assignment och göra ett collage av de budskap i ord som dessa tidningar slungade i ansiktet på sin tilltänkta läsare. På en cirkel av kartong täckte jag ytan av de negativa/begränsande och fördomsfulla budskapen om hur kvinnor - och indirekt män - ska vara och förväntas intressera sig för (att läsa om), medan jag lät de frigörande/positiva orden och budskapen - som enligt förväntan var mycket svårare att finna - ringa in de negativa i form av blomblad eller solstrålar, sedan växte det fram en stjälk och några blomblad och i cirkelns mitt bildade jag som avslutning ordet "makt" och så var min spirande budskaps-sol/blomma komplett.
   
Som under tidigare assignment har jag låtit den här uppgiften bli en möjlighet att pröva på ett uttryckssätt jag vanligtvis själv inte använder mig av, en chans till att beträda outforskad terräng - här blev det att släppa tecknandet på papper med penna för att jobba med collage och ord/bokstäver för att skapa en bildyta. Under tiden då jag bläddrade i tidningarna och valde ut orden/budskapen var det oundvikligt att inte börja tänka på och reflektera över samhällets normer och medias (könsspecifika) budskap vi dagligen bombarderas av. Hur män görs till aktiva aktörer och kvinnor till passiva - som opererar brösten för att exet (förmodligen en man?) hånat ens utseende, "låter sig förföras", förväntas gå med försvarsspray i väskan för att männen förväntas vilja attackera och våldta, förväntas vara offer och ständigt tänka på utseendet och vikten ... (för att ta några exempel från collaget) och även att fundera över min plats i det hela, vad jag fogade mig efter och vilka budskap jag själv förmedlade till omvärlden - just för att jag utgick ifrån de redan (av andra) färdigkomponerade budskapen blev det extra oundvikligt och drabbande. När det gäller elever så tror jag att arbete med (medias) budskap kan vara givande under högstadiet och gymnasiet när man både är som mest mottaglig för och som mest i blickfånget för sådana budskap och förväntningar. Om stämningen tillåter det kan arbetet även inbjuda till diskussioner, och själva utförandet/resultatet av uppgiften med budskapen kan ju - i bästa assignment-anda - lämnas väldigt öppna för eleverna att gestalta så som det känns mest givande för dem. Beroende på den tilltänkta målgruppen - för tidningarna/reklamen eller vad nu är man utgår ifrån - kommer säkerligen budskapen att variera kraftigt, och bara detta att ett visst intresseområde är så starkt knutet till en viss förväntad målgrupp - kön/ålder/sexuell läggning/etnicitet/funktionsgrad/stil osv. - är ju väldigt talande i sig.

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar