onsdag 25 mars 2015

Veckoreflektion 1-4 - v 4-7

Veckoreflektion 1-4 (v 4-7) - Sammanfattande reflektion:
   
Stämning vid kursens uppstart var positiv i den mån att det redan i kursguiden/den första föreläsningen gjordes klart att fokus skulle ligga på ett utforskande experimenterande arbetssätt där process gick före slutresultat. Vid läsningen av How to be an explorer och introduktionen till/vårt första assignment blev det ännu mer tydligt att våra gestaltningsuppgifter skulle bli divergenta och öppna för tolkning av varje enskild student - vilket först blev rätt handlingsförlamande då flera av oss förgäves ställde frågan om "hur man gjorde rätt/skulle göra". Det som främst hände i mitt huvud under dessa fyra första veckor var verkligen en början till en omställning när det gällde vad bildämnet och estetiskt arbete i stort innebär. Assignmenten gjorde också att överraskande många av oss på ett självutlämnande sätt gestaltade och bearbetade personliga erfarenheter "av bara farten" - det kändes väldigt mycket enklare än att som elev få i uppgift att just skildra detta, här flöt det in i vårt estetiska skapande och kändes inte alls lika krystat vilket var en erfarenhet jag vill ta med mig till mitt framtida arbete i skolan. Vi fick även vara med om några givande workshops där vi prövade på animation och serieskapande vilket är exempel på inkluderande och inbjudande teman att ta upp i skolan. Jag tyckte även att Explorer-boken kändes som något jag själv ville undersöka mer och även använda/utveckla egna skoluppgifter utifrån.
 
Vi introducerades även för en annan ny bekantskap: bloggen som genom att den låg uppe för beskådan online istället för att vara en fysisk loggbok (som många av oss hade mindre goda erfarenheter av att föra under vår egen skoltid) borde kunna innebära goda möjligheter för lärare/klasskamrater att ta del av och ge respons på. Fredagsseminarierna innebar lät oss studenter göra detta - "bidra till gemensamt lärande" som matrisen säger, vilket är nåt jag gärna själv vill använda mig av i skolan - vilket var bra men lärarnas respons online uteblev till min förvåning - jag känner mig övertygad om att de allra flesta elever/studenter skulle utvecklas bättre om lärarna gav ett par ord eller åtminstone ett "OK" i respons för att bekräfta ifall vi var på väg i rätt riktning. I övrigt fungerade det efter en del uppvärmning bra att träna på att dokumentera och utvärdera sitt eget arbete på det här sättet. För mig som under skoltiden blivit allergisk mot allt som kallas skoluppgifter lättade bloggande lite på trycket när jag fick dokumentera och reflektera kring icke "skol-aktiga" moment som mina assignments, en film från Filmfestivalen och mina egenvalda kulturorienteringsbesök. Att få eget ansvar att själv välja vart man skulle gå utifrån ens egna intressen var också uppmuntrande och vid redovisningar inför klassen har upplägget också fördelen att alla elever/studenter inte behöver redovisa om samma sak och hamna i att "tävla" om vem som kan göra det bäst, istället blir resultatet variation och möjlighet för eleverna/studenterna att tipsa varandra om inspirerande kulturella tillställningar i närområdet.
  
  



   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar